Naar je website wil je natuurlijk zo veel mogelijk verkeer krijgen. Je wil een gunstige positie in de SERP van Google, zodat je opvalt, bezoekers aantrekt en deze (hopelijk) kunt omzetten naar klanten.
Om de gunstige positie in Google te realiseren, is het belangrijk om tijd in SEO te investeren. En dan eigenlijk met name technische SEO. Want hiermee maak je niet alleen je website beter vindbaar, het maakt het ook gebruiksvriendelijker voor je bezoekers.
Maar waar moet je opletten? Wat zijn trends en wat zijn belangrijke zaken om technische SEO op orde te krijgen? Dat vertellen we je in dit artikel!
1. Eerste de basics
Voordat je je gaat verdiepen in trends en grote aanpassingen, is het belangrijk om de basis van SEO goed onder de knie te hebben. Je wil namelijk dat je website al staat als een huis, zodat je vanuit hier steeds kunt blijven ontwikkelen en vernieuwen. Is dit het geval? Dan kun je door naar nummer 2.
2. De Core Web Vitals
Core Web Vitals, het is een begrip dat je in de SEO-wereld overal hoort. Google hecht hier steeds meer waarde aan en beoordeelt dit streng. Het heeft alles te maken met je gebruiksvriendelijkheid, laadtijd en lay-out van je website. Deze drie zaken vallen onder de Core Web Vitals:
- Largest Contentful Paint (LCP): dit is de gemiddelde laadtijd van het grootste stuk (visuele) content op je website.
- First Input Delay (FID): dit meet de interactie op je website, dus hoe lang het duurt tot de browser reageert op de eerste interactie van de gebruiker. Denk hierbij aan het openen van een menu.
- Cumulative Layout Shift (CLS): dit meet hoe vaak de layout zich aanpast. Bijvoorbeeld een pop-up of advertentie die op de pagina verschijnt.
Omdat Google de Core Web Vitals zo belangrijk vindt, zal het belang hiervan komend jaar alleen maar toenemen. Zorg dus dat je op korte termijn op orde hebt op je website. Het heeft namelijk niet alleen effect op Google, maar ook op de gebruiksvriendelijkheid van je site.
3. Strategisch structured data gebruiken
Structured data speelt al langer een belangrijke rol. Het helpt de crawlers van Google namelijk je website makkelijker te crawlen. Wat weer bijdraagt aan je positie in de SERP. In 2022 ligt de focus echter op het strategisch inzetten hiervan. Je kunt structured data namelijk inzetten om een bepaald doel te behalen: denk bijvoorbeeld aan het creëren van een featured snippet. Door van tevoren het doel te bepalen, kun je de resultaten pas echt gaan meten.
4. Automatisering
Technische SEO klinkt als iets wat veel tijd kost, en dat is ook in zekere zin het geval. Toch kan tegenwoordig steeds meer geautomatiseerd worden. Dit neemt veel werk uit handen. Door meer automatisering in te zetten, kun jij je daarom nog meer tijd besteden aan je bedrijf en dat verder laten groeien. Ga dit jaar op onderzoek uit om te kijken welke automatisering geschikt is voor jouw onderneming.
5. Analyseren en evalueren
Wil je echt alles uit je website halen? Zorg dan dat je constant alle aanpassingen analyseert en evalueert. In veel gevallen ondernemen mensen namelijk pas actie als een pagina een 404-melding krijgt, maar dit moet je al voor zijn. Een tip voor 2022 is om constant te blijven analyseren en evalueren. Wanneer zich dan een probleem voordoet, kun je direct achterhalen waar de fout zit en hierop inspelen.