Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De x-factor van ICT-bedrijven: dit is waarom ze zoveel waard zijn

10 augustus 20233 minuten leestijdChannelInnovatie & Transformatie

Op de overnamemarkt is het een bekend fenomeen: ICT-bedrijven worden voor ontzagwekkende bedragen overgenomen. Zelfs startende bedrijven die nog niet eens winst hebben gemaakt, lokken de interesse van grote spelers en investeerders. Hoe komt dit? En zitten we in een bubbel? Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat ICT-bedrijven een zekere x-factor hebben waardoor investeerders er veel geld voor over hebben.

De x-factor van ICT-bedrijven

Wat maakt een ICT-bedrijf zo aantrekkelijk, zelfs als het nog geen winst maakt? Het antwoord ligt in hun potentieel. ICT-bedrijven, met name de bedrijven die actief zijn in opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie en cloud computing, zitten in de ideale positie om exponentiële groei te ervaren als hun technologie mainstream wordt. Dit potentieel voor snelle groei en hoge marges maakt ze extra aantrekkelijk. Investeerders kijken dus vooral naar wat de toekomst kan brengen in plaats van naar de actuele boekwaarde.

Dit is waarom klassieke waarderingsmethoden niet altijd volstaan

ICT-bedrijven gaan soms voor enorme bedragen van de hand. Enkele cijfers van de afgelopen jaren bewijzen dit, bijvoorbeeld de overname van EMC door Dell voor 67 miljard dollar of de overname van Red Hat door IBM voor 34 miljard dollar. Zelfs voor mensen die het intussen gewend zijn dat jongens als van Dijk en de Ligt voor tientallen miljoenen worden verkocht, blijven het duizelingwekkende bedragen. Bedragen die ook met traditionele waarderingsmethoden niet altijd te voorspellen zijn. Het blijft nu eenmaal een markt van vraag en aanbod.

Veel traditionele waarderingsmethoden zijn gebaseerd op de huidige inkomsten en winsten. Maar voor veel ICT-bedrijven, vooral starters, zijn deze cijfers misschien niet indrukwekkend. Zelfs als er enorme multiples worden toegepast, blijft het moeilijk om ICT-bedrijven met veel potentieel op deze manier goed te waarderen. In plaats daarvan wordt de waarde van deze bedrijven vaak bepaald door hun inkomstenpotentieel, de technologische innovatie, intellectueel eigendom en marktaandeel. Dit is dus de echte x-factor van een ICT-bedrijf.

ICT-overnamemarkt in een bubbel?

Bij nieuwsberichten over bedrijven die voor miljarden worden overgenomen, is het logisch om je af te vragen of we ons in een bubbel bevinden. Een bubbel ontstaat wanneer de prijzen van activa stijgen tot boven hun intrinsieke waarde, vaak door speculatieve handel. Het bekendste voorbeeld hiervan is de internetbubbel of de internetzeepbel van de jaren negentig. In het geval van ICT-bedrijven is het mogelijk dat sommige investeringen door speculatie worden gedreven, zeker op de aandelenmarkt. Met name bij AI-bedrijven is dit iets waar eerder al voor werd gewaarschuwd: investeer niet zomaar in een AI-bedrijf wegens de eerste en de negende letter van het alfabet.

Desondanks blijkt dat veel investeerders en overnemers wel degelijk een heel gefundeerde beslissing nemen. En dat de hoge waarderingen vaak een weerspiegeling zijn van het enorme potentieel van deze bedrijven. Het waarderen van ICT-bedrijven is complex en vereist een begrip van zowel technologie als economie. Het is in ieder geval enorm belangrijk om realistisch te blijven over de werkelijke waarde en de risico’s van overwaarderingen, maar dat geldt voor elke potentiële overname.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs