Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

E-commerce trends en webshop ontwikkelingen in 2023

22 februari 20233 minuten leestijdData & AI

E-commerce speelt een belangrijke rol in onze economie. Het aantal webshops stijgt jaarlijks en online zichtbaarheid is inmiddels voor bijna elke organisatie echt cruciaal. Er zijn verschillende ontwikkelingen gaande in deze branche. Wij hebben voor jou een aantal van deze nieuwe trends op een rijtje gezet en vertellen je hoe je hier met jouw webshop op in kunt spelen.

Flexibel betalen

Naast Klarna, IDEAL en Paypal is er tegenwoordig ook een nieuwe ontwikkeling in het online betalen: Apple Pay, Android Pay en Google Pay hebben namelijk de laatste jaren hun intrede gemaakt. Met deze tools wordt het niet alleen makkelijker om te betalen in fysieke winkels, maar ook online heb je binnen enkele seconden afgerekend. Wil jij nou bij jou webshop ontwikkeling inspelen op deze nieuwe trend? Kies dan bijvoorbeeld voor Mollie, deze Payment Service Provider (PSP) biedt via bijvoorbeeld Apple Pay de mogelijkheid om jouw klanten mobiel te laten betalen.

Het gebruik van Machine Learning

Het personaliseren van de online winkelervaring van een klant is cruciaal voor het verhogen van de online verkoop en het versterken van het succes van e-commerce. Machine Learning (ML) wordt gebruikt om de klantervaring te verbeteren door verbeterde zoekfuncties, aanbevelingen op maat en meer.

Elk ML-product vereist drie componenten: hardware, algoritmen en gegevens. Hoewel de eerste twee direct beschikbaar zijn en over het algemeen geen obstakels vormen, blijft het verzamelen van hoogwaardige gegevens om ML-modellen te trainen een uitdaging. Om ML-applicaties beter te trainen kunnen bedrijven het beste data labeling gebruiken op basis van menselijk inzicht.

Social commerce

De naam social commerce combineert twee termen waar we inmiddels niet meer omheen kunnen: social media en e-commerce. Door middel van social commerce is het mogelijk om je producten en diensten te verkopen op een social media platform. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om je social media account (bijvoorbeeld Instagram) te koppelen met je webshop. Zo wordt de reis van de klant naar jouw webshop korter. In plaats van dat de klant jou zoekt, bereik je jouw klant al eerder op een platform waar deze vaak aanwezig is. In 2020 was de wereldwijde omzet via social commerce 89,4 miljard dollar. De verwachting is dat dit in 2027 meer dan 600 miljard dollar wordt. De groei is er dus nog lang niet uit.

SEO is en blijft onmisbaar

Naast deze drie trends blijft het natuurlijk ook belangrijk om de SEO van je website up to date te houden. Zowel machine learning en social commerce hebben veel te maken met SEO. Weet je niet hoe je je online vindbaarheid moet aanpakken? Of kan jouw online zichtbaarheid wel eeen boost gebruiken? Zoek dan eens op SEO Enschede. 😉

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ActueelData & AI

    Kort: Databricks lievelingetje van investeerders, 18 miljoen smartphones in lades (en meer)

    Cybersec
    ActueelSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025: resilience, soevereiniteit en ai als drijvende krachten

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs