Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
© Pixabay

Een persoonlijke gebruikerservaring in online casino’s dankzij AI

15 mei 20253 minuten leestijdFinanciële dienstverleningtwenty four webvertising bv

De laatste jaren is AI ogenschijnlijk overal, van chatbots op websites tot algoritmen op je favoriete sociale media tot vertaalmachines. Dat is op zich niets nieuws, maar sinds de komst van ChatGPT in 2022 is Artificial Intelligence, of kunstmatige intelligentie, ineens hét onderwerp van gesprek.

Dat is in online casino’s niet anders, of het nu gaat om Nederlandse aanbieders of om sites zonder Nederlandse vergunning. Online casino’s worden steeds populairder, en dat is deels omdat kansspelaanbieders hun klanten dankzij AI een steeds persoonlijkere ervaring kunnen bieden. Hier zijn een paar manieren waarop online casino’s gebruik maken van kunstmatige intelligentie.

Een persoonlijkere spelervaring
Veel websites gebruiken AI om jou producten en diensten aan te bieden die passen bij jouw interesses. Op sociale media zie je waarschijnlijk voornamelijk reclames die zijn gebaseerd op dingen die jij eerder hebt bekeken of leuk hebt gevonden. Online casino’s doen dit ook. Deze websites analyseren welke spellen jij speelt, hoeveel geld je inzet en hoelang je speelt. Op basis van deze informatie kunnen ze je soortgelijke spellen aanbieden, en krijg je na verloop van tijd een online casino op maat, met bonussen en een spelaanbod dat past bij jouw manier van spelen.

Een betere klantenservice
Veel bedrijven gebruiken chatbots en virtuele assistenten voor het verbeteren van hun klantenservice. Op deze manier kunnen klanten namelijk 24/7 vragen stellen. Chatbots maken gebruik van Natural Language Processing (NLP) om menselijke interactie na te kunnen bootsen, klanten te helpen bij veelgestelde vragen en medewerkers te ontlasten.

Hoewel veel chatbots vandaag de dag nog niet veel kunnen met complexere vragen, en ze soms juist meer frustratie opleveren, zullen ze zeker in de toekomst wel kunnen helpen om spelers snel uit de brand te helpen, op welk moment van de dag dan ook.

AI om nieuwe spellen te ontwikkelen
Kunstmatige intelligentie kan ontwikkelaars ook helpen bij het ontwikkelen van nieuwe casinospellen. Door te analyseren wat wel en niet werkt, kunnen ze spellen maken die beter passen bij wat casinobezoekers verwachten.

Ook live casino’s hebben baat bij het inzetten van AI. Op dit moment worden deze spellen nog gehost door menselijke dealers, maar het is niet ondenkbaar dat dit in de toekomst gedaan zal worden door robots die menselijke interactie perfect kunnen nabootsen.

Naleving van de wet
Nederland kent een vrij strenge wetgeving als het gaat om kansspelen. Tot 2021 waren online casino’s helemaal verboden, en sindsdien zijn er strenge voorwaarden om een vergunning te krijgen. Zo moet een casino bijvoorbeeld klanten kunnen identificeren, voordat ze hun registratie kunnen voltooien. AI kan helpen dit proces te versnellen, waardoor spelers zo snel mogelijk aan de slag kunnen.

Ook moeten online casino’s in staat zijn verdachte of frauduleuze gokpatronen te detecteren. Kunstmatige intelligentie kan dit proces automatiseren en optimaliseren, waardoor online casino’s dit efficiënter kunnen doen.

Zijn er ook nadelen?
Kunstmatige intelligentie staat nog in de kinderschoenen, en de mogelijkheden voor online casino’s lijken eindeloos. Maar zijn er ook beperkingen? Uit onderzoek van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) blijkt dat AI ook een aantal risico’s met zich meebrengt, zoals datamanipulatie en bias. Er zal dus ongetwijfeld meer wetgeving voor het gebruik van AI komen, waar online casino’s zich natuurlijk ook aan zullen moeten houden.

Daarnaast is er ook een maatschappelijk debat gaande over het reclame maken voor online kansspelen. De kans bestaat dus dat gerichte reclame met behulp van AI in de toekomst aan banden zal worden gelegd.

Meer lezen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Financiële risico’s beoordelen met ai: goed idee?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Rabobank
    ActueelData & AI

    Ai helpt geplaagde Rabobank in strijd tegen witwassen

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs