Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Freshworks’ IT Service Management Report 2023

26 april 20233 minuten leestijdData & AI

AI-tools verbeteren service-efficiency en versnellen bedrijfsgroei

Nederland koploper in het nakomen van ‘Service Level Agreement’, maar traag met klantreactie

Utrecht, 26 april 2023 – Freshworks presenteert vandaag de resultaten van haar derde jaarlijkse internationale IT Service Management Benchmark Report. Hiervoor analyseerde Freshworks de belangrijkste kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) voor de IT-sector in 2022 aan de hand van 118 miljoen unieke tickets bij ruim 7.400 organisaties in meer dan 100 landen.

Uit de analyse blijkt dat de economische druk organisaties uitdaagt om digitale transformatie te versnellen en intelligentietools in te zetten om met minder middelen betere prestaties te leveren.  Toch geven acht van de tien IT-organisaties meer dan 50% uit aan diensten voor IT Service Management (ITSM)-platforms met functies die hun organisaties niet nodig hebben.

Vergelijkbaar met de uitdagingen tijdens de coronapandemie is dit opnieuw een ‘moments that matter’-situatie voor marktleiders in technologie om hun zakelijk inzicht te tonen. Het versnellen van de bedrijfsgroei en het verbeteren van de service aan klanten en werknemers begint met het gebruik van de juiste tools en technologieën.

Nederland wereldwijd koploper in het nakomen van Service Level Agreements – 99%

Organisaties in Nederland begrijpen het belang van het nakomen van serviceverplichtingen bij het geven van een eerste reactie en voeren de internationale ‘First Response SLA’ lijst aan met een score van 98,8%. Daarentegen duurt het in Nederland relatief lang voordat agents reageren op een IT-gerelateerde hulpvraag van een eindgebruiker, gemiddeld 14,10 uur ten opzichte van de benchmark van 10,73 uur.

Bijna 90% van de organisaties in Nederland heeft workflow automatisering geïntegreerd in bedrijfsprocessen. Hierdoor verdwijnen routinematige taken, zodat agents meer tijd overhouden voor complexere vragen en tickets 10% sneller kunnen oplossen.

De belangrijkste resultaten van het Freshworks Benchmark Report 2023:

  1. Snelle Time-To-Value: Door het automatiseren van bedrijfsprocessen realiseren organisaties een snellere Time-To-Value (TTV). Ze lossen aanvragen 23% sneller op, waarvan 80,1% binnen de eerste interactie en behalen een hoge Service Level Agreement (SLA) van 96,7%.
  2. Chat en samenwerkingsapps: Medewerkers die chat en samenwerkingsapps inzetten ervaren de minste wachttijd en ontvangen snellere oplossingen van IT-support; 93,4% binnen de eerste interactie.
  3. Productiviteit van agents: Door het inzetten van bots handelen service agents 57% sneller tickets af.
  4. Conversationale AI: Organisaties die Al-gestuurde conversatieondersteuning gebruiken, reduceren het aantal tickets met 46%, waardoor agents zich kunnen richten op kritieke bedrijfsactiviteiten.
  5. Intelligente suggesties: Met behulp van intelligentie suggesties van vergelijkbare incidenten kunnen agenten 23% sneller tickets oplossen.

Prasad Ramakrishnan, CIO van Freshworks: “In tijden van economische uitdagingen speelt IT een cruciale rol bij het optimaliseren van processen en het gebruik van middelen in alle functies. IT-managers mogen niet vergeten de “business of IT” te optimaliseren. Tracking en optimalisatie van het gebruik van tools en optimalisatie van de dienstverlening zijn belangrijke aandachtsgebieden die IT in staat stellen als een efficiënte bedrijfsfunctie te functioneren. Tools waarmee procesveranderingen snel kunnen worden doorgevoerd, zijn even belangrijk voor IT als de business om sneller waarde te realiseren.”

Freshworks Benchmark Report 2023

Het doel van het Freshworks Benchmark Report is om een index te creëren voor Key Performance Indicators en organisaties aan te moedigen om hun KPI’s te meten en tegen deze index te benchmarken. Op die manier creëren marktleiders in technologie een hefboomeffect, dat zorgt voor snelle, gemakkelijke, krachtige en betaalbare oplossingen, die ook voldoen aan de eisen van een moderne organisatie.

Het volledige Freshworks Service Management Benchmark Report 2023 is hier te downloaden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    ActueelCarrière

    Kort: Aandeelhouders voelen cyberaanvallen, financiële experts kennen Europese AI Act niet (en meer)

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelCarrière

    Ai-specialisten zijn de nieuwste voetbalvedetten

    ActueelData & AI

    Surf ontwikkelt nieuw versiebeheersysteem voor academische wereld

    ActueelSecurity & Awareness

    2,5 miljoen voor deftech-startup LiveDrop

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs