Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Wat verdient een voice-over of stemacteur?

26 mei 2018Cloud & Infrastructuur

Een veelgestelde vraag door mensen die het beroep stemacteren willen gaan beoefenen, is wat een voice-over verdient. Op deze vraag zijn twee antwoorden mogelijk, en van belang hierbij is of de stem zelf zijn opdrachtgevers benadert of een stemmenbureau hiervoor inschakelt.

In het geval dat een stemacteur zijn eigen marketing doet, door bijvoorbeeld regelmatig zijn voice-over demo in zijn netwerk te verspreiden, kan hij het gehele tarief voor zichzelf houden. Dit scenario is met name interessant voor stemacteurs die reeds een groot netwerk hebben opgebouwd. Want anno 2018 zijn er veel meer professionele voice-overs dan 20 jaar geleden, waardoor een nieuwe stem al snel Facebook en Linkedin campagnes moet opzetten, opties die niet altijd goedkoop zijn. Dit vanwege de flink toegenomen concurrentie. 

In het geval van een stemmenbureau zal deze als tussenpersoon optreden, en zorgen dat de aangesloten voice-overs goed zichtbaar zijn voor mensen die een voice-over kopen of in ieder geval van plan zijn. Het stemmenbureau zal alle marketinginvesteringen voor zijn rekening nemen, waardoor de voice-over logischerwijs hiervoor geen kosten kwijt is. Uiteraard vraagt een stemmen agency er wel iets voor terug, in de vorm van een bemiddelingsfee. De fee varieert per bureau, maar gemiddeld schommelt deze ongeveer rond de 30 a 35%.

Tarieven voice-over

Nu we weten wat ongeveer de gemiddelde fee is, kunnen we berekenen wat een voice-over verdient via een stemmenbureau. De meest voorkomende opdrachten betreffen het inspreken van bedrijfsfilms. Afhankelijk van de spreeklengte en bureau, schommelen de tarieven voice over tussen de €150 voor een goedkope voice-over tot ongeveer €250 euro voor een iets duurdere. Gemiddeld dus €200. Haal je hier een fee van 30% af, zal de stem ongeveer €140 verdienen met het inspreken van een bedrijfsvideo.

Wat een stem opererend zonder stemmenbureau verdient is lastiger vast te stellen. Heeft hij een goed en groot netwerk en hoeft hij geen marketing meer te doen? Of doet hij in zijn eentje marketing via bijvoorbeeld Facebook of Linkedin? Sommige freelancers zijn hier heel bedreven in, anderen minder. Er zijn ook freelancers die marketing als noodzakelijk kwaad zien, omdat ze zichzelf liever richten op het inspreken van bedrijfsfilms en commercials. Ook dan kan werken via een voice-over agency slim zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Security & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    Cloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    Data & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    Data & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs