Het ict-onderwijs staat te ver van de praktijk is een veel gehoorde klacht. De Hogeschool van Rotterdam hoopt met de ‘dag van het ict-beroep' de kloof te overbruggen.
"De theorie geven we al. Wij hopen dat bedrijven de praktijk laten zien." Aan het woord is Henk Bakker, coördinator van de ‘dag van het ict-beroep'. Tijdens deze dag aan de Hogeschool van Rotterdam geven 21 bedrijven en de Hogeschool zelf gastcollege's aan de studenten. Deze dag bestaat naast alle andere praktijkgerichte onderwijsactiviteiten. De gehele dag is voor deze college's ingeruimd. Ieder bedrijf zal zowel in de ochtend als in de middag een gastcollege verzorgen.
Bedrijven zijn enthousiast over het initiatief. "Studenten hebben geroken aan de techniek tijdens de opleiding en denken niet altijd vanuit de klant", zegt Remco van Rossum van Deloitte. Hij geeft samen met zijn collega Christan Liefaard een college over Business Intelligence. De studenten krijgen driekwartier uitleg en mogen daarna een half uur zelf de ideeën van het management vertalen naar Key Performance Indicators (kpi's). "Ik wil de verbinding met de praktijk laten zien. Studenten zijn vaak echt alleen bezig met studeren", aldus Iris Meerts van Almende. In haar gastcollege wil ze laten zien dat computers op de achtergrond meedraaien. Wat computers kunnen betekenen is veel belangrijker. Ron van Ee van Atos Origin wil ook de studenten prikkelen. In zijn college over outsourcing gaat hij vooral in op hoe de rol van de ict'er verandert: "Deze dag is veel breder en diverser dan een studieboek."
Praktijkgerichter
De dag ontstond eigenlijk omdat er vanuit bedrijven veel animo blijkt voor gastcollege's. "Bovendien wordt het onderwijs praktijkgerichter en helpt het ons bij onze zoektocht naar strategische partners. Als hogeschool worden wij niet graag benaderd door recruiters. Wij staan echter open voor experts die als strategische partners met ons willen samenwerken. Dit ook als het minder goed gaat met de economie", aldus coördinator Bakker. De insteek van deze dag is anders dan een bedrijvendag; het doel is kennisoverdracht. Bakker: "Het is niet de bedoeling dat bedrijven mensen gaan werven". Toch is het voor bedrijven wel een reden om op de dag te staan. "We vinden het natuurlijk ook leuk, maar het is ook een wervingsinstrument. Er blijft altijd wel wat hangen", zegt Van Rossum.
De studenten willen ook geen werving, maar kennis, denkt de Hogeschool. In totaal volgen 350 tweede- en derdejaars de gastlessen. Het is verplicht. Door zich minimaal voor drie college's in te schrijven, krijgen de studenten een studiepunt voor loopbaancoaching. Bakker: "De studenten vonden het eerst een beetje raar, maar ook wel heel spannend. Sommige waren er vanmorgen extra vroeg."