Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Misverstanden rond Itil-documentatie

11 april 1996 - 22:004 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Jan van Bon
Jan van Bon

"Het lijkt erop dat het invoeren van een werkelijk business-ondersteunende invulling van IT eerder wordt afgeremd door het misverstaan van de beschikbare documentatie, dan door die documentatie zelf," stelt Jan van Bon. Itil moet je niet ‘sec’ toepassen.

Het artikel van de hand van Remco Hafkamp in Computable, 15 maart j.l., onder de spraakmakende kop ‘Itil over hoogtepunt heen’, is een goede illustratie van de stelling dat Itil nog niet door iedereen wordt begrepen. In een hier en daar treffende maar even zo vaak slordig geformuleerde analyse van de huidige markt voor klantgericht IT-service-management is de auteur het levende bewijs van zijn eigen stelling. Waar de auteur opmerkt dat Itil geen zaligmakend maar wel een doeltreffend systeem levert voor kwaliteitsbeheer, sluit hij nog aan bij de beweging die de IT-markt op dit moment te zien geeft. Daar waar hij even zo gemakkelijk de huidige verspreiding van Itil als een klaarblijkelijk manco van de methode definieert, is hij al minder goed te volgen (en zeker niet goed geïnformeerd). Wanneer hij echter stelt dat het bezit van "een aan Itil aangepaste organisatie" vanwege "het procedurele karakter van Itil" ten koste kan gaan van de flexibiliteit van diezelfde organisatie, is hij het spoor volledig bijster. De in deze methode gedocumenteerde procesgerichtheid leidt juist tot een grotere mate van flexibiliteit (changeability) van de IT-dienstverlening. Door vervolgens te stellen dat elke wijziging in de primaire bedrijfsactiviteiten leidt tot een ongewenste serie aanpassingen in het beheerproces, is hij het levende bewijs geworden van zijn stelling dat het onverstandig is om deze methode strak naar de letter in te voeren. Door namelijk "de strakke Itil-methode" te verwarren met aspecten van organisatie (met name de helpdesk-taakstelling en het geconstateerde gebrek aan service-gerichtheid bij 06-11), illustreert hij zelf waar het bij menigeen misgaat: het strak lezen, bestuderen, volgen en implementeren van de boeken van Itil. Ook het kritiseren van de methode langs dezelfde weg illustreert deze benaderingsfout.

Inpassen in werkmodel

Itil is volgens de uitgever van de serie niets anders dan een aantal best practices die in een proces- en klantgericht IT-werkveld zijn aangetroffen. Elk bedrijf zal hierin een illustratie van die procesgerichtheid kunnen herkennen, en vervolgens het beste daarvan kunnen gebruiken voor de eigen doelstellingen. Itil is dus een soort mind set. En je zult in iedere praktijksituatie het nodige aan deze set moeten toevoegen om een optimale IT-ondersteuning voor je bedrijfsprocessen te creëren. Dat je Itil niet sec moet toepassen is al herhaaldelijk aan de orde gesteld. Met name het door de eigen business en organisatie te bepalen werkmodel, waarin de Itil-processen moeten worden ingepast, lijkt een basisvoorwaarde voor een succesvolle toepassing van de aangereikte documentatie.
Gerenommeerde bureaus als Gartner Group voorspellen een geweldige groeimarkt van beheer voor de middellange termijn. Verder groeit de erkenning voor de grote bijdrage van beheer in de levenscyclus van de applicatie (goed voor 70-80 procent van de kosten) en is Itil vooralsnog als de facto standaard op de markt publiekelijk beschikbaar voor een systematische aanpak. Dit alles rechtvaardigt de stelling dat Itil (en IT-service-management in het algemeen) volop in de lift zit.
Door het onderbrengen van de dagelijkse beheerverantwoordeljkheid voor Itil in een consortium waarin ons eigen Exin de leiding heeft, is de methode bovendien niet ‘dood’. Dit jaar worden verschillende delen aan de serie toegevoegd en wordt een aantal boeken herschreven. In tal van landen kijkt men gretig naar de inzichten die in Itil zijn geïllustreerd. Ook het snel groeiende ledenbestand van Itimf (de branche-organisatie op het gebied van IT-service-management), de groei van de NGI-afdeling Beheer en het recentelijk opgerichte tijdschrift IT-Beheer zijn illustraties van een goede voedingsbodem voor de in Itil neergelegde gedachte.
Vanzelfsprekend heeft geen enkele methode het eeuwige leven. Voorlopig lijkt het erop dat het invoeren van een werkelijk business-ondersteunende invulling van IT eerder wordt afgeremd door het misverstaan van de beschikbare documentatie, dan door die documentatie zelf.
Jan van Bon,
change manager bij PTT Telecom I&AT

Meer over

ITIL

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    3 alternatieven voor trainen van ai zonder gebruikersdata

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs