Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bedrijven ontwaken nu in razend tempo

30 mei 1996 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Maurice van Uden
Maurice van Uden

NOORDWIJK AAN ZEE – Het bedrijfsleven ontdekt in razend tempo de mogelijkheden van het wereldwijde web. Dat moet ook wel, want de concurrentie ligt op de loer. Het Amerikaanse adviesbureau Forrester Research signaleert de trends.

Eind vorig jaar onderzocht Forrester de activiteiten van bedrijven van dat moment op het wereldwijde web. Die activiteiten zijn op zich niet zo interessant; van belang is meer de verwachting over de snelheid van uitbreiding hiervan. Terwijl vorig jaar slechts 8 procent edi (electronic document interchange) pleegde via Internet, denkt maar liefst 40 procent dat volgend jaar te doen.

Ook de ervaring van bedrijven en hun medewerkers met Internet blijkt razendsnel toe te nemen. Elektronische post werd in mei 1995 door slechts 40 procent toegepast, in november 1996 was dit al 81 procent. Eenzelfde plaatje geldt voor het browsen: 29 procent in mei 1995 versus 73 procent in november 1996.

Explosie

Behalve het aantal aangesloten bedrijven geldt ook voor de hoeveelheid ‘consumenten’ op Internet een explosieve groei. Forrester schat dat er momenteel zo’n 11 miljoen mensen vanuit huis toegang hebben tot Internet. Dit aantal loopt op tot 52 miljoen in het jaar 2000, waarbij het bureau opmerkt een zeer conservatieve schatting gemaakt te hebben.
"De huidige activiteiten op Internet creëren wat wij noemen ‘het dode web’. Er is meestal geen sprake van enige interactie of van maatwerk per gebruiker. Dit moet en zal in de toekomst snel veranderen; organisaties zullen de nieuwe mogelijkheden van het web ontdekken en consumenten zijn niet geïnteresseerd in statische informatie", aldus analist McCarthy op een door Compaq georganiseerde bijeenkomst voor klanten en partners.
"Een goed voorbeeld heb ik in Australië gezien. De ‘dode’ site van die krant werd op onregelmatige basis bijgewerkt. Vaak duurde het een week of meer voordat er nieuwe informatie te vinden was. De uitbaters moesten tevreden zijn met 500 tot 1000 bezoeken per dag. Vóór de verkiezingen werden er echter hilarische foto’s getoond van politici in combinatie met een prijsvraag voor het beste bijschrift. De site werd iedere dag vernieuwd. Het resultaat: het aantal bezoeken steeg naar 45.000 per dag!"

Plan van aanpak

Forrester vindt het hoog tijd dat bedrijven zich serieus gaan bezighouden met de mogelijkheden van het Internet. Het ontwikkelde een roadmap naar integratie van het web in de bestaande activiteiten.
De eerste stap daarin is het definiëren van het project en het vrijmaken van de benodigde fondsen en mankracht. Deze fase startte in 1994 en moet in 1997 afgerond zijn. Dan moet 50 procent van de medewerkers van een onderneming aangesloten zijn op Internet en moet 25 procent van de marketing-informatie daar beschikbaar zijn. In deze fase mag niet meer dan 5 procent van het IT-budget aan Internet besteed worden. Om klaar te zijn voor de nieuwe wijze van klantbenadering, dient uiterlijk 1997 30 procent van het onderhoud aan bestaande systemen uitbesteed te zijn.
Fase twee is het koppelen van bestaande databases en systemen aan het Net. Hierin past het ontwikkelen van applicaties, die bezoekers van websites hun eigen view op de gegevens gunnen, aangepast aan de eigen wensen. Aan het eind van deze fase (1995 tot 2000) moet driekwart van de medewerkers aan Internet gekoppeld zijn, de helft van de klanten en zakenpartners via het Net aangesloten zijn en 60 procent van de marketing-informatie op het web beschikbaar zijn. De helft van de IT-afdeling heeft dan voldoende ervaring met het Net.
Fase drie is het kapitaliseren op de investeringen. Deze fase kan in 1998 afgerond zijn met een uitloop tot maximaal 2003. 40 Procent van het interne dataverkeer vindt dan plaats via het Net, de helft van de applicaties is geschikt voor koppeling aan het web en 90 procent van de bedrijfsinformatie is zowel in- als extern te bereiken via Internet-technologie. Op dat moment gaat 30 tot 40 procent van het IT-budget op aan de Net-technologie.MU

Cathay Pacific

Vliegtuigmaatschappij Cathay Pacific richtte een website in waarop luchtreizigers zich kunnen aanmelden voor het clubprogramma dat allerlei voordelen biedt, zoals het sparen voor vliegtickets en toegang tot luxueuze lounges op luchthavens. Normaal gesproken duurt het inschrijven van een geïnteresseerde zes tot acht weken, via de website duurt het slechts enkele seconden! Het resultaat: de (potentiële) klanten-database van Cathay verdubbelde in enkele maanden. De kosten? 30.000 dollar voor de webserver, 300.000 voor advertenties. Het adres is http://www.cathay-usa.com/.

Holiday Inn

Hotelketen Holiday Inn koppelde zijn interne reserveringensysteem aan het web. Klanten kunnen nu zelf zien of er voldoende ruimte vrij is op een gegeven datum in een van de aangesloten hotels. Bovendien kunnen zij een virtuele tour door de hotelkamers en vergaderzalen maken. Holiday Inn besloot tot het opzetten van de website nadat onderzoek had uitgewezen dat 60 procent van de klanten met PC’s weet om te gaan. Kosten 300.000 dollar. Inmiddels worden zo’n 1000 reserveringen per maand gedaan via Internet. Het adres is http://www.holiday-inn.com/.

McDonnell Douglas

Vliegtuigenfabrikant McDonnell Douglas had een ernstig documentatie-probleem. Het versturen van handboeken – en wijzigingen daarop – naar klanten als de KLM kost veel geld. Bij een afnemer als Swiss Air zijn dertig mensen in dienst, die niets anders doen dan het bijhouden en beschikbaar stellen van deze documentatie aan monteurs en andere belanghebbenden. Inmiddels zijn de wijzigingen opvraagbaar via de website van McDonnell; in de toekomst zijn de complete handboeken op te vragen. Kosten: minder dan 100.000 dollar. Zowel de fabrikant als de klanten verwachten grote besparingen.

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs