Na een aanvankelijk trage start, veroorzaakt door gebrek aan functionaliteit en bedrijfszekerheid, lijkt de populariteit van Microsofts database, de SQL Server, nu evenredig te stijgen met zijn ’technische volwassenheid’. De leverancier zet in een juichend bericht de recente wapenfeiten op een rijtje.
In het fiscale jaar 1996, afgesloten op 30 juni jongstleden, wist Microsoft twee keer zoveel licenties op het databasesysteem te verkopen als in het voorgaande jaar. Hiermee is de database in aantallen gemeten het snelst groeiende produkt in deze markt.
Voor het lopende jaar wordt een gelijkblijvende groei verwacht. Uit een recent onderzoek van Var Business Magazine zou blijken dat SQL Server voor de tweede achtereenvolgende keer de best verkopende database is met een marktaandeel van 38 procent. Oracle komt op de tweede plaats met 21 procent, IBM als derde met 10 procent, Informix komt uit op 9 procent en Sybase op 8 procent. Deze marktaandelen zijn berekend aan de hand van de verkochte eenheden, niet aan de hand van de omzet: de omzet in SQL Server haalt het niet bij die van Oracle, IBM en Informix. De reden hiervoor is dat het Microsoft-produkt goedkoper is dan de databases van concurrenten.
Ook steeds meer pakketleveranciers weten de weg naar Microsoft te vinden. In het afgelopen jaar werden nieuwe overeenkomsten gesloten met een aantal bekende producenten van standaard software: Baan, Peoplesoft, Sap, Marcam, Platinum en, volgens Microsoft, nog zo’n tweehonderd andere.
Microsoft beweert verder de beste prijs/prestatie-verhouding te realiseren. In het afgelopen jaar zijn de topprestaties van SQL Server met bijna 300 procent toegenomen, waardoor de kosten per tra nsactie met bijna driekwart verlaagd konden worden. Microsoft bereikt nu 6712 transacties per minuut voor een prijs van 65 dollar per transactie. Deze cijfers worden gemeten aan de hand van de C-schaal van de Transaction Processing Council. De testen volgens de C-schaal pogen een levensechte bedrijfstransactie na te bootsen.
Een ander wapenfeit dat Microsoft aanvoert is een onderzoek van International Data Corporation, waaruit zou blijken dat de gebruikskosten van de SQL Server ver onder die van concurrerende produkten liggen. Zo zou Oracle 44 procent duurder in het gebruik zijn. Dit cijfer heeft betrekking op arbeid, systeem, software en applicatie-ontwikkeling.