Het Nederlandse bedrijfsleven is nog niet echt overtuigd van de noodzaak actief te worden op Internet. Meer dan de helft (52 procent) van de managers meent dat Internet bedrijven uit de eigen branche weinig te bieden heeft.
Slechts één op de vijf ondervraagde directeuren verwacht dat Internet een belangrijke rol gaat spelen bij de verkoop van hun producten. Dit blijkt uit een onderzoek dat het Nipo heeft gehouden onder 1.148 managers. De top van het bedrijfsleven weet vrij weinig van Internet. Ruim driekwart van de ondervraagden geeft volmondig toe niet goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Ze kunnen evenmin goed aangeven welke kansen en bedreigingen ermee zijn verbonden. Slechts een derde van de ondernemers heeft zelf wel eens gekeken op het wereldwijde Web.
Het aantal bedrijven met een Internet-aansluiting stijgt niet zo sterk meer als een jaar geleden. Voorop lopen de zakelijke dienstverlening en de groothandel. De penetratie gaat binnen het midden- en kleinbedrijf sneller dan bij grote bedrijven. Het aantal medewerkers dat toegang heeft tot Internet, beperkt zich bij 44 procent van de bedrijfsvestigingen tot één persoon. Sommige bedrijven deinzen er voor terug al hun personeel toegang tot Internet te geven. Ze zijn bang dat hun mensen hun tijd zitten te verdoen met allerlei flauwekul.