Xerox schuift op richting automatiseringsmarkt. Met de oprichting van het nieuwe bedrijfsonderdeel Xerox Professional Document Services wil het printerbedrijf klanten ondersteunen bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen.
Xerox is van oudsher leverancier van printers en kopieerapparaten. "Klanten eisen tegenwoordig meer dan alleen het installeren van een machine", zegt Tony Holden, manager van Document Services. "Zij zijn geïnteresseerd in het management van de bedrijfsprocessen rond het document. Wij willen hiervoor complete oplossingen leveren, waaronder uitbesteding." Holden verwacht dat rond het jaar 2000 30 à 40 procent van Xerox’ omzet uit dienstverlening zal bestaan.
Samenwerking met de grote consultancy- en automatiseringsbedrijven moet ervoor zorgen dat Xerox daadwerkelijk wordt ingeschakeld voor dienstverlenende klussen, die vaak onderdeel uitmaken van grote projecten. Momenteel heeft het bedrijf echter nauwelijks ervaring in dienstverlening. Het tracht dit te ondervangen door veel aandacht te besteden aan het opleiden van mensen en het voeren van een agressief acquisitiebeleid. Holden: "Wij willen de komende tijd vier of vijf Europese bedrijven overnemen die ons de noodzakelijke expertise op het gebied van netwerken, uitbesteding en consultancy kunnen verschaffen." Namen wil hij niet geven, maar ze moeten gezocht worden tussen de bedrijven die zijn gespecialiseerd in documentbeheer en workflow. Het streven is om bij de nieuwe divisie zo’n 2000 mensen aan het werk te zetten.