Cisco, de leidende fabrikant van datanetwerken, zegt al 45 procent van haar orders rechtstreeks via Internet te verwerven.
Bij een jaaromzet van acht miljard dollar over 1997 komt dat neer op een Internet-verkoop van 3,6 miljard dollar. Daarmee nestelt Cisco zich aan de top op het gebied van elektronische handel. Uiteraard moet hierbij wel worden aangetekend dat vrijwel alle klanten van het bedrijf een aansluiting op Internet hebben. Cisco behoort tot de weinige concerns die aan Internet gigantisch verdienen.
Tevredenheid
Volgens John Chambers, de topman van Cisco, zijn klanten die bestellen via Internet aanzienlijk tevredener dan zij die dat op de traditionele manier doen. Op een vijfpuntsschaal scoort de klanttevredenheid thans 4,35. Een paar jaar geleden toen elektronische handel nog maar in de kinderschoenen stond, was dat cijfer 3. Bij de conventionele bestelwijze is de klanttevredenheid 4,2.
Behalve productiviteitswinst levert Internet voor Cisco ook een grotere binding met de klanten op. Cisco, dat behoort tot de snelstgroeiende concerns van de Verenigde Staten, kan hierdoor het contact met de klant optimaliseren.
De efficiëntie van elektronische handel levert Cisco grote winst op. Dankzij Internet-toepassingen bespaart het bedrijf jaarlijks 360 miljoen dollar aan kosten. Chambers noemt dat nog een zeer voorzichtige raming. Het werkelijke bedrag zou hoger liggen, maar Cisco hanteert conservatieve ramingsmethoden.
Nieuwe economie
Chambers herhaalde voortdurend hoe goed Cisco momenteel draait. De markt voor datanetwerk-systemen groeit jaarlijks met 30 tot 50 procent. Cisco zit daar boven. De topman beschouwt zijn bedrijf al een typisch voorbeeld van de ‘nieuwe economie’. De onderneming is in twaalf jaar gegroeid naar een omzet van acht miljard dollar. Het personeelsbestand telt slechts 12.000 werknemers. De beurswaarde is liefst 64 miljard dollar. Daarmee behoort Cisco tot de top-50 van de wereld. Qua beurswaarde is General Motors al gepasseerd.
Het concern acht zich niet meer puur een leverancier van datanetwerken. Chambers zei dat Cisco steeds meer opschuift in de richting van telecommunicatie-giganten als Lucent en Alcatel. Spraaktelefonie via Internet wordt namelijk steeds belangrijker.
Chambers meldde verder dat omstreeks het jaar 2001 meer data dan spraak over het netwerk zal worden getransporteerd. Internet krijgt niet alleen op het bedrijfsleven, maar vooral op de overheid en de gezondheidszorg een enorme invloed. Momenteel ligt nog veel informatie verborgen achter muren, maar Internet haalt al die muren neer. CORR.