Wat een idee! Om als columnist een actueel onderwerp aan te snijden, daarbij aan te haken op een eerder geplaatste column, en dit onderwerp te gebruiken als brug naar de uitdagingen voor IT’ers in de eigen onderneming (Computable, 31 juli). De columnist die deze formule toepast, heeft een perfecte wervingscampagne opgezet. Egbert-Jan Sol is het gelukt.
Aansluitend op columnist Trude Maas en haar visie op de zogenaamde schaarste aan personeel in de IT markt, schrijft hij zijn column. Ook hij is het niet eens met iedereen die roept dat er een schaarste aan IT arbeidskrachten is. Hij noemt de schaarste kunstmatig; in stand gehouden door diverse belanghebbenden. Dit is een frisse visie die een mooie aanvulling vormt op het verhaal van Trude Maas. En dan komt de brug. Zijn werkelijkheid is anders. Daarin heeft hij in een half jaar de personeelsgroei voor heel 1998 reeds gerealiseerd. Dat is een fantastisch resultaat. Hoe komt het dan dat hem wel lukt wat anderen maar steeds niet kunnen bereiken?
Het geheim zit ‘m in de onderneming. Een bedrijf waar IT’ers enorme uitdagingen geboden worden, waar bijna CMM-niveau 4 gehaald wordt. Waarbij zo kwalitatief hoogstaand gewerkt wordt, dat er eigenlijk geen IT’er is die daar niet bij wil horen. Deze verhalen over de complexiteit en de technische uitdagingen, en – niet te vergeten – de tweecijferige groei in de telecommunicatiemarkt, maken dat dit bedrijf een enorme aantrekkingskracht uitoefent op de IT-professional. Als ik niet al bij een geweldig bedrijf zou werken, dan zou ik de verleiding moeilijk kunnen weerstaan om in de telefoon te klimmen en Egbert-Jan Sol mijn diensten aan te bieden. Helaas voor hem werk ik in een snel groeiende, uitdagende, open, professionele IT-onderneming met veel mogelijkheden tot ontwikkeling en groei. Maar al die anderen, werkzaam bij de gemiddelde IT-detacheerders, zullen zich aangesproken voelen tot het bedrijf van Egbert-Jan. Zij zullen hem overspoelen met digitale en papieren cv’s. De schrijvers van de laatste vallen natuurlijk af, want zij zijn niet telecommunicatief. Zijn – wellicht onbedoelde – opzet zal gelukt zijn. Een zeer geslaagde profilering van zijn onderneming en een perfecte wervingscampagne. Met als investering een vrij uurtje om een column te schrijven. Mijn complimenten voor Egbert-Jan en ik hoop dat anderen zijn voorbeeld niet zullen volgen.
Daan van der Mijden, Origin Eindhoven