Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Moret en Oracle samen in Front Office

18 februari 1999 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Moret Ernst & Young en Oracle hebben een Europees samenwerkingsverband gesloten op het gebied van frontoffice-toepassingen. De bedrijven gaan samen systemen en diensten leveren op deze snelgroeiende softwaremarkt. Moret heeft momenteel ruim 160 consultants in twaalf Europese landen actief in zijn ‘Customer Connection’-divisie (CRM).

Moret en Oracle gaan samen software en diensten ontwikkelen, verkopen en implementeren. Als onderdeel van de samenwerking opent Moret een Oracle Front Office Solutions Center waar potentiële klanten kennis kunnen maken met het gezamenlijke aanbod. Oracle omschrijft frontoffice als ‘geïntegreerde ondersteuning voor marketing, verkoop en service, via Internet, mobiele apparatuur of callcenters.’ Toepassing ervan moet leiden tot een effectievere benadering van klanten. De groeiende markt voor deze software zal volgens onderzoeksbureau Forrester in 2002 omvangrijker zijn dan de erp-markt.

Keurslijf

Paul Postma, verantwoordelijk voor Morets Europese ‘Customer Connection’-organisatie, wijst erop dat zijn bedrijf al een samenwerkingsverband met Oracle heeft op erp-gebied. "Naast de installatie van software, vergt de invoering van een frontoffice-applicatie behoorlijk veel dienstverlening. Het is nog lang geen kant en klaar standaardproduct. Er is meer dienstverlening mee gemoeid dan met het inrichten van logistieke processen voor de implementatie van backoffice-software. Klanten laten zich nu eenmaal niet in een keurslijf dwingen."
De markt voor automatisering van verkoop, marketing en services is een nagenoeg onontgonnen terrein. Siebel is als gespecialiseerde softwareleverancier de marktleider. Alle grote erp-spelers worden geconfronteerd met een haperende markt. Dus gooien zij zich hongerig op de nieuwe groeimarkt.

Uitgespeeld

Rick Powles, directeur van Oracle Front Office in Europa, verwacht dat de rol van gespecialiseerde spelers als Siebel, Vantive en Clarify snel uitgespeeld is: "Wij investeren honderden miljoenen in frontoffice-applicaties. Dat is vaak meer dan de omzet van zogenoemde gespecialiseerde bedrijven. Siebel heeft tot nu toe geen concurrentie ondervonden. Ondanks zijn aanvankelijke succes zal het te klein blijken om in deze markt te overleven."
Siebel presenteert kwartaal na kwartaal goede financiële resultaten en claimt vooralsnog de enige leverancier te zijn die schaalbare frontoffice-systemen kan leveren, waar duizenden gebruikers tegelijk op het systeem kunnen zitten. Oracle meent dat de strakke integratie van zijn oplossing met zijn backoffice- ofwel erp-pakket een voordeel is. "Vanuit het callcenter kan een telefoongesprek met de bijbehorende documenten automatisch doorgestuurd worden naar een medewerker die daar de benodigde vaardigheden voor heeft. Informatie over die vaardigheden komen dan uit de Human Resources-module."

Aanvallen

Naast de integratie van Oracle Front Office met het eigen erp-pakket, werkt het softwarebedrijf ook aan interfaces met pakketten van andere erp-leveranciers. Middels een Bapi (Business Application Program Interface) biedt Oracle momenteel een koppeling voor orderinvoer-, product- en klantinformatie uit Oracle Front Office naar R/3 van SAP. Maar de onderneming werkt ook aan interfaces naar andere producten. "Wij zullen het huidige klantenbestand van SAP aanvallen. SAP is niet ver met frontoffice-toepassingen en traag met het ontwikkelen ervan", voorspelt Powles.
Nederland en Engeland lopen volgens Moret voorop in vooruitstrevende toepassingen op frontoffice-gebied. Albert Heijns bonuskaart, dat overigens niet met Oracle Front Office is geautomatiseerd, leverde de Zaanse detailhandelsgrootmacht een schat aan klanteninformatie op. Postma: "Albert Heijn weet door dat systeem 70 procent van zijn omzet te achterhalen: wie koopt wat, waar en wanneer? Daar kwam de verrassende en belangrijke conclusie uit dat de gemiddelde leeftijd van de klanten tien jaar jonger is dan men vantevoren had geschat."

Meer over

ECMFrontoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs