Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Exact bepleit instellen schadefonds

08 april 1999 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Auke Schouwstra
Auke Schouwstra

Softwarebouwer Exact wil voor klanten die kampen met mislukte automatiseringsprojecten, een fonds vormen om tegemoet te komen in kosten die door de problemen ontstaan. Dit fonds zou een vergelijkbare functie kunnen krijgen als het garantiefonds in de reisbranche.

Het idee van een fonds leeft al langer bij Exact. Een aantal jaren geleden heeft de directie de dealers al eens gepolst wat zij ervoor voelden, maar dat leverde toen niets op. Dealers hebben nogal eens te maken met ontevreden klanten. De oorzaak van de problemen is niet altijd makkelijk aan te wijzen. Maar komt het tot een rechtszaak, dan is de dealer altijd aansprakelijk gesteld.

Reserveren

Eigenlijk vindt het tweetal dat dealers zelf voorzieningen moeten treffen voor dit soort gevallen. "De dealer krijgt van ons een forse marge op het pakket. In die marge zit het risico verdisconteerd dat hij in sommige gevallen meer tijd kwijt is aan het pakket dan in andere gevallen. Bij een bepaalde klant moet ‘ie misschien drie keer meer uitgeven dan hij verdiend heeft, maar daar kan hij bij de honderd andere klanten die hij heeft, voor sparen. Als je die verantwoordelijkheid bij de dealer kunt leggen, en erop kunt rekenen dat de dealer elke keer 5 of 10 procent van zijn marge reserveert om de incidentele klappen op te vangen, dan is er niets aan de hand", aldus Brentjens.
"Dealers moeten er niet vanuit gaan dat ze die 50 procent marge elke keer zo in hun achterzak kunnen stoppen. Om vervolgens als er problemen zijn naar Exact te lopen en de meerkosten te declareren. Dan heb je een probleem."

Geklungel

Omdat niet alle dealers zo redeneren, is het de overweging waard een schadefonds in te stellen, aldus de directie van Exact. "Twee jaar geleden hebben we onze dealers al voorgesteld zo’n fonds te vormen. Wij vonden wel dat iedereen daar aan moest bijdragen. Maar dat voorstel heeft het niet gered. Men denkt: ik heb m’n zaakjes voor elkaar, en ik ga niet betalen voor het geklungel van een collega."
De consequentie van een schadefonds zou zijn dat er vaste implementatieprocedures gevolgd moeten worden, en ook dat zal op weerstand stuiten bij de dealers, verwacht Hagens. "Een voorwaarde zou bijvoorbeeld zijn dat je drie weken testdraait. In de praktijk zie je mensen helemaal niet testdraaien. Zodra het programma ‘up and running’ is, gaat iedereen er meteen mee aan de slag."
Hagens verwijst naar de implementatiekosten van erp-programmatuur. Die zijn vaak vier keer zo hoog als de prijs van het pakket. "In het mkb moet de implementatie vaak goedkoper zijn dan het product. Als er al geld voor gereserveerd wordt. Sommige dealers concurreren ook op dit onderdeel. Dat is vragen om problemen."

Positief

Fenit laat bij monde van woordvoerder Machiel de Rooij weten dat elk initiatief dat leidt tot het beter bedienen van klanten het imago van de IT-sector ten goede komt. "Daar zijn wij dus simpelweg voorstander van. Echter", zo vervolgt hij, "Fenit vindt dat schaderegelingen onderdeel moeten zijn van een breder pakket maatregelen. Een eerste stap is een koepel waar dealers lid van zijn. Je kunt hierbinnen dan tevens afspraken maken over bijvoorbeeld gedragsregels. Nadeel van dit marktsegment is dat het zo diffuus is. Vandaar dat het mij niet verbaast dat eerdere initiatieven tot dusver tot niets hebben geleid," aldus De Rooij.
Verder gaf hij aan dat van Fenit voornamelijk hard- en softwareleveranciers lid zijn. Pas als dealers zich organiseren in een belangenvereniging kan Fenit een partij worden in deze discussie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs