Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Strategisch omgaan met Internet

13 mei 1999 - 22:005 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Marielle Roozemond
Marielle Roozemond

‘Globalisering, individualisering, informatisering, digitalisering. De wereld verandert razendsnel en bedrijven moeten dat maar bij zien te houden.’ Deze zin, die u ergens in dit boek zult tegenkomen, beschrijft in een notendop het probleem waar ondernemers en managers zich vandaag de dag voor zien gesteld.’ Zo opent minister Jorritsma van Economische Zaken met haar voorwoord het boek Internet Strategie van Ben Tiggelaar.

Tiggelaar zelf stelt in zijn inleiding ‘dat het lezen van dit boek u een paar dagen kost, maar het kan u vervolgens veel tijd en moeite besparen’. Als u naast het lezen van dit boek ook tijd wilt vrijmaken voor lopende zaken en uw partner, vertaal dan ‘een paar dagen’ in een ruime week en Tiggelaars bewering klopt. ‘Internet Strategie’ brengt trends, techniek, feiten en theorieën bij elkaar op een manier die vaart geeft aan de ontwikkeling van een bedrijfseigen gebruik van Internet.
Tiggelaar begint zijn betoog met de vaststelling dat de traditionele productiefactoren – natuur, arbeid en kapitaal – steeds meer aan belang zullen inboeten en dat kennis, creativiteit en relaties de productiefactoren van de digitale economie zullen zijn. Een eerste stap in het denken over Internet-strategie bestaat dus uit het combineren van deze nieuwe productiefactoren met de waarde van Internet. Tiggelaar dikt de brij van voordelen die Internet biedt in tot drie kernwaarden, namelijk beheersing van tijd, afstand en complexiteit.
Wanneer bedrijven deze kernwaarden combineren met de kennis, creativiteit en relaties waarover zij beschikken, is de eerste stap in het strategisch managementproces gezet: er ligt een visie klaar als ondergrond voor een bedrijfsunieke Internet-strategie.
Het vertalen van een visie in een plan van aanpak gebeurt in twee stappen: de strategische analyse en de strategische keuze. Door middel van een strategische analyse wordt de concurrentie-omgeving in kaart gebracht. Hierbinnen wordt vervolgens het bedrijf geplaatst. De centrale vraag luidt: hoe scoren wij ten opzichte van onze concurrenten? Niet alleen op het vlak van financiële prestaties, ook zaken als klantrelaties, kwaliteit van de interne processen, leren en groeipotentieel moeten hierbij worden betrokken. Voor het uitvoeren van een strategische analyse reikt Tiggelaar bestaande checklijsten en modellen aan, zoals de waardeketenanalyse, de Internet-strategiematrix en de Netscan. Als de organisatie een duidelijk beeld heeft van de eigen waarde en tekortkomingen is het tijd om zoveel mogelijk ideeën te vergaren over hoe de concurrentiepositie verbeterd kan worden. Uit de selectie van deze ideeën komt een strategische keuze voort. Overigens maakt Tiggelaar hier de kanttekening dat de strategische keuze een lastige stap is, omdat alle plannen die werkelijk concurrentievoordeel bieden, vaak gepaard gaan met grote investeringen in tijd, geld en mensen. Het hangt er van af hoeveel invloed Internet-gebruik toegewezen krijgt in de bedrijfsvoering. Als een bedrijf Internet primair ziet als hulpmiddel voor medewerkers om informatie te verzamelen volgen uiteraard andere investeringen dan wanneer een bedrijf besluit om alle activiteiten naar Internet te verplaatsen.
Zodra er een duidelijke keuze op tafel ligt voor de te volgen strategie, dient deze in actie omgezet te worden. Tijdens de strategie-implementatie is het van belang dat het managementteam de slaag- en faalfactoren vaststelt die aan de beoogde veranderingen kleven. De projectleiding stelt vervolgens een projectplan op. Tiggelaar biedt hiertoe een aantal gereedschappen, waaronder een Gantt-chart, speciaal gemodelleerd voor Internet-projecten. Resultaten van de strategische ingreep kunnen volgens de auteur het best worden gemeten met behulp van de balanced scorecard, omdat deze methode een eenzijdige kijk op succesfactoren voorkomt. Bovendien vereist deze methode dat de factoren die bijdragen aan het bedrijfsresultaat meetbaar worden gemaakt.
Tiggelaar lepelt in de 160 pagina’s over de ontwikkeling en implementatie van een Internet-strategie 44 verschillende tools op. Een handboek op zich. De overige delen van ‘Internet Strategie’ zijn meer geschreven vanuit een historische en theoretische invalshoek. Zo bevat deel twee onder meer de ontstaansgeschiedenis van Internet en krijgt de lezer in deel drie allerlei statistieken over Internet-gebruik voorgeschoteld. Deel vier legt het theoretische fundament voor de praktische uitwerking van een Internet-strategie. Het boek eindigt met een deel over marketing en e-commerce, waarbij Tiggelaar vaststelt dat elektronische handel niet veel meer of minder is dan het vergemakkelijken van aankoopprocessen die consumenten doorlopen. Van productoriëntatie tot aanschaf, alles kan via Internet.
‘Internet Strategie’ draagt de ondertitel ‘concurrentievoordeel in digitale economie: theorie & praktijk’. Dit laatste zou probleemloos vervangen kunnen worden door ‘encyclopedie & handboek’. De auteur zegt niet eens met zoveel woorden dat het behalen van concurrentievoordeel een bereidheid vereist om over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken – hij leidt lezers gewoon rond langs theorie en onderzoeksmateriaal uit verschillende disciplines. Dit alles in een heldere schrijfstijl, wat het leestempo aanzienlijk verhoogt. Door de omvang lijkt ‘Internet Strategie’ op het eerste gezicht een Internet-odyssee, maar niets is minder waar. Een boek om te hebben en te gebruiken.
 
Ben Tiggelaar
Internet Strategie, concurrentievoordeel in de digitale economie: theorie & praktijk
Addison Wesley Longman Nederland bv, 1999
ISBN 90-6789-887-5
Prijs: f 69,95.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs