Het jargon van automatiseerders staat een goed verloop van veel automatiseringsprojecten in de weg, zo stelt Manja Scholten, directeur Opleidingen van het Diemense bedrijf Raap Informatica. De opleiding Universele Informatiekunde moet IT’ers onder meer leren begrijpelijke taal te spreken.
IT-jargon is een fenomeen op zich. Buitenstaanders raken regelmatig de weg kwijt in het met halfbakken Engels doorspekte IT-taaltje. Veel automatiseerders gaan ervan uit dat klanten zich aanpassen. Zo ontstaan spraakverwarringen die kunnen leiden tot misverstanden. Dit soort verwarring uit de wereld helpen kost tijd en geld, en kan het succes van een automatiseringsproject in de weg staan. Scholten vindt dat duidelijke spreektaal, zonder mooipraterij of modieuze terminologie, noodzakelijk is voor een vlekkeloze uitvoering van een project. De opleiding Universele Informatiekunde streeft naar een transparante taal. Automatiseerders leren de taal van de gebruiker te hanteren.
Deze opleiding tot informatie-analist richt zich met name op mensen die klanten, zoals banken of verzekeraars, bijstaan bij automatiseringsprojecten. De werkwijze, waarbij de analisten continu vragen naar concrete voorbeelden, vergt wel tijd en geduld van de klanten, erkent Scholten. "Achteraf boekt de klant toch tijdwinst, want ze hoeven het systeem alleen te testen op eventuele menselijke fouten. Normaliter testen ze aan de hand van concrete voorbeelden. Bij onze aanpak is dit onnodig, omdat het geheel is gebouwd op dit soort voorbeelden."
Automatiseerders melden zich nog niet in groten getale aan voor deze onconventionele opleiding. Slechts een paar honderd mensen hebben de opleiding gevolgd. Ook een aantal hogescholen besteedt aandacht aan het vak.