Het Cliëntvolgcommunicatiestelsel (Cvcs) en het Inlichtingenbureau (IB) moeten langer worden getest voor de sociale-zekerheidssector tot landelijke invoering kan overgaan. Het Cvcs krijgt er twintig proefprojecten bij, het IB tien. Later dit jaar of begin volgend jaar valt het besluit over de definitieve voortzetting van beide voorzieningen.
Intussen heeft de Tweede Kamer vanwege de kabinetscrisis de behandeling van de reorganisatie van de sociale zekerheid opgeschort. De Kamer zou komende maandag de in maart gepresenteerde kabinetsnota ‘Structuur Uitvoering Werk en Inkomen’ (Suwi) bespreken.
Met het Cvcs moeten de drie ‘kolommen’ in de sociale zekerheid – Arbeidsvoorziening, uvi’s (uitvoerders werknemersverzekeringen) en Gemeentelijke Sociale Diensten – hun informatiesystemen met elkaar laten communiceren. Het Cvcs faciliteert de Centra voor Werk en Inkomen (CWI’s), waarin de partijen samenwerken. Het kabinet kondigde in de Suwi-nota aan te streven naar een landelijke dekking door zo’n tweehonderd CWI’s.
De Cvcs-pilot, waaraan zeven CWI’s deelnemen, loopt al sinds september 1997. De proef zou een jaar duren, maar kwam langzaam op gang en is toen verlengd tot begin 2000. Volgens Cindy de Bont van de Stichting Cvcs, waarin de koepelorganisaties van de drie kolommen participeren, blijven de huidige pilotdeelnemers ‘functies en diensten testen en verbeteren’. Daarnaast komen er twintig pilots bij om ‘ervaring met een grootschaliger implementatie’ op te doen. Dat moet leiden tot ‘een gestandaardiseerde wijze van uitrollen, vastgelegd in een uitrolplan’. De proef met het Inlichtingenbureau is medio vorig jaar gestart. Via het IB kunnen sociale diensten communiceren met externe bronnen (waaronder eveneens uvi’s en verder organisaties als Studiefinanciering en Belastingdienst). Nu doen vijf gemeenten met de pilot mee en daar komt er tien bij.
De beide voorzieningen moeten de overigens omstreden nieuwe structuur voor uitvoering van de sociale zekerheid ondersteunen, waarbij als uitgangspunt ‘werk boven inkomen’ geldt. Cvcs en IB moeten een efficiëntere en transparantere werkwijze opleveren, en spelen een belangrijke rol in de fraudebestrijding. Het gaat om twee megaprojecten met een hoge risicograad.