Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven reageert niet op vragen die ze per email krijgen toegestuurd, bijvoorbeeld via hun website. Dat blijkt uit onderzoek van het Tijdschrift voor Multimedia.
De bedrijven kregen twaalf dagen de tijd om te reageren op vragen als ‘Wat kost het om in uw gemeente te trouwen?’, ‘Ik ben student en wil in november op vakantie. Heeft u een leuke aanbieding?’ of ‘Wat is het geschiktste telefoonabonnement als ik twee keer per week wil bellen?’. Zestig van de 105 benaderde bedrijven gaven antwoord binnen twaalf dagen. De rest liet niets van zich horen.
De steekproef omvatte zeven bedrijfstakken: mobiele telefonie, reisorganisaties, computerwinkels, media, gemeenten, kantoorinrichting en de verzekeringsbranche. De laatste was een positieve uitzondering op de algemene trend: dertien van de vijftien verzekeraars reageerden. De slechtst scorende branche was die van de kantoorinrichting. Slechts vijf van de vijftien benaderde zaken gaven antwoord op een vraag over het voorkomen van RSI.