IBM breidt zijn ‘directe verkoop’-strategie voor zijn consumenten-PC’s uit naar Europa. Met ingang van 1 januari trekt het bedrijf zijn Aptiva-desktops en Thinkpad-laptops terug uit het winkelkanaal.
Wederverkopers kunnen die consumentenmachines nog wel verkopen, maar moeten de producten zelf betrekken van IBM’s distributeurs. De computerfabrikant trekt ook zijn marketing-ondersteuning voor winkels in.
Deze drastische wijziging heeft betrekking op Europa, het Midden-Oosten en Azië. De enige uitzonderingen zijn vooralsnog Duitsland en Spanje. In die twee landen zal IBM zijn PC’s nog wel direct leveren aan winkelketens.
"Wij zullen de Thinkpad i-serie nog wel blijven leveren via onze externe kanalen. Winkeliers kunnen producten aanschaffen via onze distributeurs", aldus de computerreus. Hiermee volgt Europa de koers die IBM vorige week al uitstippelde in de Verenigde Staten.
Op dit moment onderzoekt het concern de mogelijkheden voor directe verkoop via het web in Europa. "We zetten dat per nationale markt op naar de vereisten van elk individueel land." Welke landen wanneer aan de beurt zijn, zal IBM pas onthullen zodra zijn webverkoop klaarstaat.