De luchtvaartindustrie staat bol van de initiatieven op het gebied van ticketverkoop via Internet. Zo bereiden Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen Internet-reisbureaus voor.
Met dit soort webportalen, waar klanten hun reis kunnen regelen en tickets kunnen bestellen, willen de partijen de wind uit de zeilen nemen van de reisbureaus en online-ticketbedrijven, zoals Travelocity, Travelcity en Expedia. Daarbij kunnen de besparingen op distributie- en marketingkosten in de miljoenen lopen.
In Europa zijn tien grote vliegtuigmaatschappijen, waaronder de KLM, in het project Online Travel Portal gestapt. Boston Consulting Group begeleidt het project. Het adviesbureau is ook betrokken bij de Amerikaanse tegenhanger T2, waarbij vier grote luchtvaartmaatschappijen, waaronder de KLM-partners Continental en Northwest, ruim honderd miljoen dollar in de website pompen. Naar verwachting zullen beide sites met elkaar worden verbonden en zullen ook andere vliegtuigmaatschappijen uit de rest van de wereld meedoen.
De luchtvaartmaatschappijen hebben al flink geïnvesteerd in kaartverkoop via eigen websites. Daar is nu het veilen van tickets via Internet bijgekomen, zoals KLM op de veilingsite http://www.qxl.nl. Bovendien loopt er nog een project van de International Air Transport Association om te komen tot één universeel vliegticket voor de hele wereld. Maar niet alleen vliegtuigmaatschappijen zien brood in het opzetten van webportalen. Ook luchthavens zijn ermee bezig. Zo wil het samenwerkingsverband Switch, waarvan Schiphol, Zaventem en Frankfurt/Main deel uitmaken, reizigers de kans bieden via een webportaal reizen te boeken. RS