Intel gaat in zee met Excalibur voor het ontwikkelen en verkopen van mediatechnologie, waarmee hoogwaardige inhoud snel en veilig via Internet is aan te bieden.
Intel heeft bekend gemaakt 150 miljoen dollar in het samenwerkingsproject te stoppen via zijn Interactive Media Services divisie. Het krijgt daarvoor 60 procent van de nieuwe onderneming in handen. Excalibur zal al zijn bedrijfsactiviteiten bij de nieuwe onderneming onderbrengen. De aandeelhouders krijgen in ruil voor hun Excalibur-aandelen, 40 procent zeggenschap in het nieuwe bedrijf.
De technologie voor het aanbieden van hoogwaardige video- en audio-content aan Internet-abonnees is nog niet geheel ontwikkeld. Beide bedrijven zullen daarom hun sterke punten in de perfectionering van de technologie samenvoegen. Bij Intel gaat het om zijn gepatenteerde technologie voor de beveiliging van inhoud, terwijl Excalibur zijn kennis van ‘content management software’ inzet voor de productie van hoogwaardige media-archieven. Daarbij gaat het om films, hoogtepunten uit de sport, nieuwsuitzendingen en televisieprogramma’s.
Volgens Intels senior vice president Ronald J. Whittier kunnen producenten van programma’s en films via de nieuwe technologie meer waarde genereren uit de distributie van hun inhoud via Internet. "Zij kunnen nu precies zien wie hun content raadpleegt. "Voor de eindgebruiker betekent het dat deze interactief en naar eigen keuze gebruik kunnen maken van de programma-inhoud die via Internet wordt aangeboden.