Analisten achten de prijs die Terra betaalt voor Lycos aan de hoge kant. Op basis van de koers voor de bekendmaking van de overname betaalt Terra een premie van 106 procent op de aandelen Lycos, ofwel 25 maal de geschatte omzet van Lycos in 2001. Dit terwijl het bedrijf al ruim een jaar in de etalage staat.
Lycos groeit minder snel dan concurrerende portalen als Yahoo. Het onvermogen om te expanderen zou dan ook de reden zijn waarom het bedrijf er ruim een jaar over heeft gedaan om een koper te vinden. Volgens analist Michael Wallace van de Newyorkse investeringsbank UBS Warburg betaalt Terra voor Lycos ‘een bedrag dat in 1999 nog te rechtvaardigen zou zijn geweest, maar nu veel te hoog is’.
De internationale aanwezigheid wordt gezien als een van de sterke punten van Terra Lycos. Terra krijgt met Lycos toegang tot de Amerikaanse Internet-markt. De Spaanstalige websites van Terra moeten de tientallen miljoenen ‘Hispanics’ in de VS voor zich weten te winnen. Volgens Wallace is dit een kleine markt. Zwak vindt hij het dat Lycos niet bijdraagt aan versterking van de concurrentiepositie van Terra in Europa.
Volgens andere analisten, waaronder Dain Rauscher Wessels en Merrill Lynch, zal de integratie van de twee organisaties problemen opleveren. De vraagstukken op het gebied van management, taal en bedrijfscultuur zijn bij ‘gewone’ fusies al lastig, laat staan bij grote internationale overnames.