Telecomcarriers en zakelijke grootverbruikers kunnen vanaf heden gebruik maken van een gratis site om telecomproducten (belminuten) te kopen of verkopen. De eerste Nederlandse online veiling, Televeiling, is bedoeld als intermediair tussen beide partijen. De opzet is dat partijen zelf online aanbiedingen en aanvragen plaatsen.
Televeiling handelt zaken als facturering, incasso en koppeling af, zodat kopers en verkopers anoniem kunnen blijven. Het telecomverkeer wordt gerouteerd via een ‘carrier selectie’-code 1679 (vergelijkbaar met 1602 van Tele2) of via een vaste verbinding met de switch van Televeiling.
De initiatiefnemers, de jonge Haarlemse ondernemers Marco Scholten en Jens Pleijte, wisten met financiële steun van Duitse investeerders in de energiesector hun plan te verwezenlijken. "In de Verenigde Staten is het veilen van belminuten al sinds een aantal jaren een succes. Dat zal in Nederland niet anders zijn. In de eerste maand hebben wij al 6,4 miljoen minuten verkocht. Alle telecombedrijven hebben te maken met een overschot aan capaciteit. De vraag komt van grote bedrijven die op deze manier voordeliger kunnen bellen", zegt Scholten.
Televeiling beschouwt de Nederlandse markt als een pilot. Binnen twee jaar staan vestigingen in Frankrijk, Duitsland en Engeland op het programma. Als de Nederlandse energiemarkt in 2004 wordt geliberaliseerd, wordt de dienstverlening bovendien uitgebreid met het veilen van energie. De uitwerking van dit concept is momenteel in volle gang. Naar verwachting zal het bedrijf op termijn het veilen van telecomcapaciteit en energie integreren en als combinatie aanbieden.