Maar liefst 39 procent van de email aan bedrijven en instellingen blijft onbeantwoord. Dat is de conclusie van de ‘email reactietest’ onder 165 bedrijven en instellingen van Tijdschrift voor Multimedia.
Dit is een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen tijdens de eerste email-test 43 procent van de gemailde bedrijven niet reageerde. Deze verbetering komt met name tot uiting in de kwaliteit van de reacties en de snelheid van de antwoorden.
Elf verschillende sectoren in het bedrijfsleven en de overheid werden aan de test onderworpen. Naast de zeven branches van vorig jaar (computerverkopers, verzekeraars, kranten en tijdschriften, gemeenten, de reisbranche, kantoorinrichters en telecombedrijven) zijn dit jaar vier nieuwe branches onder de loep genomen: banken, makelaars, omroepen en multimediabedrijven. Binnen iedere sector werden vijftien bedrijven benaderd, die alle met een eigen website op Internet zijn vertegenwoordigd.
Via een email-adres of het antwoordformulier op de website kregen zij per sector een identieke vraag toegestuurd. Om toevalstreffers te voorkomen, werden de bedrijven dit jaar dubbel getest: ze kregen ieder twee verschillende vragen van verschillende afzenders op verschillende tijdstippen voorgelegd. Die vragen varieerden van ‘waar kan ik mijn chemisch afval naar toe brengen’ tot ‘hoe hoog is de rente op de spaarrekening van bank x".
De in totaal 165 bedrijven die in de test werden betrokken, kregen acht dagen om te reageren. Uiteindelijk werd op slechts 61 procent van de emails een antwoord gestuurd. Op maar liefst 39 procent bleef een reactie uit, terwijl de website wel de mogelijkheid tot email-contact biedt. Van de aangeschreven bedrijven heeft 20 procent op geen van beide emails gereageerd. Slechts 42 procent stuurde een reactie op beide.
De kwaliteit van email-beantwoording blijkt niet stabiel. De positieve uitschieter van vorig jaar, de verzekeringsbranche, kwam dit jaar als slechtste uit de bus. De computerbranche en de multimediasector komen het beste uit de test.
Hoewel kwantitatief gezien de verbetering ten opzichte van vorig jaar marginaal is, 61 procent reacties tegen 57 procent vorig jaar, lijkt toch sprake van een beter resultaat. De kwaliteit van de antwoorden is beduidend beter, veel reacties kwamen sneller binnen en er komen minder e-mails op de verkeerde plek terecht.
Tijdschrift voor Multimedia is een onafhankelijk vakblad over zakelijke toepassingen van Internet en multimedia. Het blad richt zich op zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers in de multimediabranche.