Europa loopt snel warm voor winkelen via Internet. Dit jaar wordt in Europa naar verwachting voor 108 miljard gulden verkocht via Internet.
Eén op de dertien Europeanen van vijftien jaar of ouder koopt dit jaar iets online. Duitsland en Groot-Brittannië zijn als grote Europese landen goed voor tweederde van de omzet. Frankrijk scoort een stuk lager, vooral omdat daar veel minder mensen een Internet-aansluiting hebben.
Nederland, waar relatief veel mensen een Internet-aansluiting hebben, koopt volgens een onderzoek van Pro Active International dit jaar voor ongeveer zes miljard gulden via Internet. Pro Active is een Internet-onderzoeksbureau dat samen met een aantal Internet-bedrijven de Pan European Internet Monitor maakt, de neerslag van onderzoek onder meer dan tweehonderdduizend Internet-gebruikers in vijftien Europese landen.
Het grootste deel van e-commercie transacties betreft zakelijke aankopen. Privé-aankopen zijn goed voor 47 miljard gulden. In Nederland kopen particulieren dit jaar voor twee miljard. Onlangs nam de Europese Commissie een voorstel aan om over aankopen via Internet btw te gaan heffen. Voor consumenten wordt het daardoor wellicht minder interessant om via Internet spullen te kopen. Nu levert een btw-vrije aankoop een prijsvoordeel op van 17,5 procent. In het nieuwe belastingstelsel per 1 januari 2001 gaat de btw omhoog naar 19 procent.