Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hardste klappen vallen bij b2c-dotcoms

01 augustus 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Manuela Fun
Manuela Fun

Internet-bedrijven op het gebied van b2c (business-to-consumer) hebben de moeilijkste weg te gaan van alle dotcom-bedrijven, zo blijkt uit onderzoek van Getzler.

Onder het aantal dotcom-klanten van het Amerikaanse advies- en herstructureringsbureau Getzler dat dit jaar een herstructurering onderging of failliet werd verklaard, bevonden zich dertien keer zoveel b2c- als b2b-bedrijven (business-to-business).
Het Newyorkse bureau volgde 151 dotcoms, Internet service providers (isp’s), software-leveranciers en telecombedrijven in de Verenigde Staten, Canada, Europa en Azië, die in totaal meer dan tienduizend werknemers hebben ontslagen. "Van deze 151 bedrijven zijn er 31 failliet gegaan. De overige 120 moesten een herstructurering ondergaan of hun strategie aanpassen", zegt Brian Mittman, vice-president van Getzler.
Volgens Mittman zijn content-aanbieders en online handelaren verantwoordelijk voor 75 procent van de niet-succesvolle bedrijven. Firma’s die zich richten op de gezondheidszorg, entertainment en speelgoedverkoop krijgen de meeste klappen. Zij zijn verantwoordelijk voor 15 procent van alle dotcom-faillissementen.
"De mislukking van dotcoms is gedeeltelijk te wijten aan de teruggang van de technologie-aandelen de afgelopen maanden. Daar komt bij dat het eenvoudig is om een b2c-bedrijf op te starten, maar de financierders hebben vaak onvoldoende kennis of een goed ondernemingsplan om het bedrijf op lange termijn succesvol te maken."
Het onderzoek wees tevens uit dat de meeste faillissementen het gevolg zijn van inkrimping of het afstoting van een bedrijfsonderdeel, in plaats van de meestal veronderstelde relatie tot fusies of acquisities.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs