De gemeente Groningen start in samenwerking met IT-ondernemingen een actie om automatiseerders naar het noorden te lokken. Zo is de Amsterdamse tramlijn 5 sinds vorige week voorzien van reclamekreten vanuit het Groningse. Hiermee poogt de stad het bekende tekort aan IT’ers gedeeltelijk op te lossen.
Wij hopen concreet voor het einde van dit jaar tachtig man binnen te halen", zegt woordvoerder Jan ter Beek van de Groningse dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken. "Daarnaast werken we hiermee ook aan het imago van Groningen én Noord-Nederland als ICT-omgeving. Dat deel moet op de langere termijn effect hebben. Het is dus een twee-sporencampagne."
Net zo groot
Ter Beek zegt dat het gebrek aan automatiseerders in Noord-Nederland net zo groot is als in de rest van het land. "Voor de huidige activiteiten van IT-bedrijven is er met wat wringen en schuiven wel voldoende personeel. Maar veel van die ondernemingen hebben plannen voor uitbreidingen en dan is er een tekort." Het gaat hier zowel om nieuwe activiteiten als om het letterlijk, fysiek uitbreiden van gebouwen en afdelingen.
Directeur Jaap van der Graaf van dienstverlener Pink Elephant Noord-Nederland, één van de deelnemende ondernemingen, sluit zich aan bij deze uitspraken. "Het probleem is hier niet per se groter dan in de rest van Nederland. Hooguit een klein beetje."
Van der Graaf concentreert zich echter op de IT-arbeidsmarkt in ‘zijn’ gebied. "Wij werken mee aan deze campagne om automatiseerders aan te trekken." Dat doen de deelnemende bedrijven natuurlijk ook al onder eigen vlag, maar de gedachte achter deze campagne is het profileren van Groningen als aantrekkelijk carriére-gebied voor IT-personeel. Van der Graaf weerspreekt de notie dat Groningen als IT-centrum onbekend is. "Maar iets bekender mag wel."
Samenwerking
De gemeente Groningen heeft twee jaar geleden het platform ICT en Arbeidsmarkt opgezet om samen met het bedrijfsleven te werken aan dat aspect van de regio-ontwikkeling. "Daar zijn nu drie partijen bij betrokken: de gemeente zelf, IT-bedrijven en onderwijsinstanties als de Rijksuniversiteit. Eventueel kun je ook arbeidsbemiddelingsorganisaties als vierde partij bestempelen", vertelt Van der Graaf.
De Pink Elephant-directeur is sinds anderhalf jaar betrokken bij de samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven. "We hebben bij de start knelpunten geconstateerd en gekeken wat voor acties we konden ondernemen." Zo is er nu meer overleg tussen de onderwijswereld en het bedrijfsleven over de aansluiting van de studentenuitstroom op de arbeidsmarkt.
Tram
Een ander initiatief van het platform is de campagne ‘IT swings in Groningen’ die sinds mei loopt. De lokroep is reeds als advertentie geplaatst in diverse bladen en prijkt nu op de Amsterdamse tramverbinding van Centraal Station naar IT-groeigebied Zuid-Oost.
"Met deze campagne mikken we specifiek op ervaren automatiseerders die eens wat anders willen dan wonen op een etage op drie hoog in Amsterdam", aldus Van der Graaf. "Startende ICT’ers kunnen we hier wel opleiden."
Over de concrete verwachtingen van deze actie laat Van der Graaf zich niet uit. "Ik kan natuurlijk niet in de keuken kijken bij mijn ‘concullega’s’. Het is hoe dan ook moeilijk aan te geven om welke redenen mensen solliciteren in een bepaalde regio of bij een specifiek bedrijf. We vragen daar wel naar, maar dan nog is het lastig. Vaak is het een combinatie."
Pink Elephant Noord-Nederland probeert momenteel drie vacatures per maand te vullen. "Als deze actie daar aan bijdraagt, zijn wij al blij." Tot op heden heeft de Groningse actie al geleid tot de invulling van twintig vacatures, meldt de gemeente. Wethouder Koen Schuiling van Economische Zaken is daar tevreden over, maar belooft alvast een opvolgend plan. Meer informatie op http://www.it-stad.groningen.nl