Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ook CMGI moet gewoon geld verdienen

04 oktober 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Voor Cmgi breekt een nieuwe tijd aan. De Amerikaanse Internet-investeerder reorganiseert fors en moet, net als elk ander bedrijf, structureel winst gaan maken.

Dit is tekenend voor de huidige staat van de nieuwe economie, waar realiteitszin eindelijk de boventoon voert. Nu Cmgi door de tanende populariteit van de technologiefondsen geen geld meer kan verdienen aan beursgangen, heeft de investeerder het mes gezet in de organisatie.
Begin september kondigden de onderdelen Altavista (portal), iCast (amusement) en Engage (advertentie) ontslagrondes aan. Bovendien wil Cmgi fors op de kosten bezuinigen en zijn organisatie hergroeperen door een aantal meerderheidsparticipaties samen te voegen of te verkopen. Het aantal van 17 dochterondernemingen moet worden teruggebracht naar vijf tot tien, onderverdeeld over vijf nieuwe divisies: ‘zoeken en portalen’, ‘infrastructuren’, ‘internet-dienstverlening’, ‘marketing’ en ‘elektronische handel’. Deze onderdelen moeten op 31 juli 2001 winstgevend zijn. Daarnaast brengt de firma haar drie participatiemaatschappijen onder in één investeringsfonds.
Cmgi groeide de afgelopen jaren uit tot een waar Internet-conglomeraat. De investeerder ging in 1994 naar de Nasdaq. Een jaar later richtte het bedrijf zich volledig op investeringen in Internet. Het investeerde in tientallen Internet-bedrijven en nam in 17 bedrijven een meerderheidsbelang. Het verdiende fors aan het naar de beurs brengen van dit soort bedrijven. De beurswaarde van Cmgi ging als een raket omhoog, is inmiddels na een aantal beurscorrecties gezakt, maar ligt nog altijd een factor vijfhonderd boven de beginwaarde.
De investeerder verloor het afgelopen gebroken boekjaar 2000, dat op 31 juli sloot, 1,36 miljard dollar. Het jaar was er nog een winst van 476,2 miljoen dollar. De omzet steeg wel: met 382 procent tot 898,1 miljoen dollar. Het mega-verlies is vooral te wijten aan afschrijvingen, investeringen in onderzoek en ontwikkeling, en compensatieregelingen.
"De huidige marktontwikkelingen, waarbij de beleggers eerder willen afrekenen op winst, noopte Cmgi ertoe de wildgroei in zijn organisatie aan te pakken", vertelt Maurice de Hond, topman van de Nederlandse Internet-participatiemaatschappij Newconomy. Met oog op het enorme verlies zegt De Hond dat liquiditeit voor Cmgi geen probleem vormt. "Het bedrijf kan altijd indien nodig geld ophalen door aandelenbelangen te verkopen."
Hij verwacht niet dat zijn eigen winstgevende onderneming, die is gemodelleerd naar Cmgi, met dezelfde problemen zal kampen. "Wij zijn een paar jaar later begonnen en de marktsituatie ziet er inmiddels anders uit. Bedrijven kunnen niet meer in heel korte tijd veel waard worden op de beurs. De markt heeft meer realiteitszin gekregen, en dat is een gezonde zaak."
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Vote now stem nu stemmen Awards
    ActueelOverheid

    Leden VNG stemmen in met ict-collectivisering

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs