Een optieregeling, een open cultuur en de mogelijkheid jezelf te ontplooien. RealMapping profileert zich als ideale werkgever. "Als een lease-auto bij de werknemer de doorslag geeft, is er iets goed mis."
Mark van der Linden, Chief Marketing Officer (CMO) bij RealMapping, is er stellig van overtuigd. Jongeren die nog maar kort de arbeidsmarkt afgrazen, hechten teveel waarde aan materieel gerief.
"De jonge IT’er focust op poen. Staart zich vaak blind op een dik salaris en een mooie lease-auto. Heeft af en toe ronduit buitensporige eisen. Een academicus met krap twee jaar werkervaring wil vaak minimaal een bruto jaarsalaris van een ton en een auto van de zaak. Met daarnaast nog eens allerlei extra’s zoals een laptop en GSM. Tuurlijk is geld niet onbelangrijk. Maar de laatste tijd lijkt het wel alsof jonge starters daar alleen nog maar waarde aan hechten. Ondertussen zitten ze vaak wel bij een type bedrijf dat niet bij hen past of waar het veel minder leuk werken is. Bovendien zou tijd nu toch een belangrijker asset zijn dan geld? Daar merk ik echter vrijwel niks van bij jonge mensen. Wel overwegend bij degenen met een gezin. Zij onderkennen doorgaans het belang van een prettige balans tussen werk en privé. Wat heb je nu aan anderhalve ton jaarsalaris en je BMW van de zaak als je op je vijfendertigste onderuit gaat door een burn-out? Lol in je werk en continu leren, da’s wat telt. Bij een bedrijf dat aansprekende producten of diensten aanbiedt die volledig jouw zegen hebben. Ik geloof niet in de zak met geld om mensen te werven. Salarissen zijn bij ons marktconform, maar niet buitenproportioneel zoals bij sommige bedrijven. Alleen als je een auto van de zaak echt nodig hebt, krijg je die. Ook bij conjuncturele tegenwind moet je met even veel plezier kunnen blijven leren terwijl in de hoek van de dikke auto’s dan juist de grote klappen vallen. Als een lease-auto de doorslag geeft, is er iets goed mis. Ik snap niet dat sommige bedrijven bij de autodealer de arbeidsovereenkomst laten ondertekenen."
Internet-telefoonboek
Mark van der Linden’s verbazing "over lokkertjes van werkgevers vanwege de gekte op de krappe markt" lijkt oprecht. RealMapping’s CMO mag dan ondanks z’n 27 jaar weliswaar een fraaie lease-bolide besturen en z’n schaapjes op het droge hebben, hij heeft z’n sporen dan ook al ruimschoots verdiend. Zo stond hij mede aan de wieg van MVLG e-business consultants, een adviesbureau op het gebied van interactieve media. Nadat hij zich in 1999 had laten ‘uitkopen’, werd hij al ras benaderd door oprichter Sjoerd van Gelderen, de voormalig directeur van InfoNL die hij had leren kennen via een project voor een gezamenlijke klant. Vanwege het gemis aan informatie over gebruikers van het World Wide Web, "je wist pas iets als een bezoeker zich bekend maakte", besloten beiden een nieuwe methodiek te ontwikkelen: de IP-database. Een IP-adres, vergelijkbaar met een telefoonnummer, stelt computers in staat elkaar te traceren op internet. RealMapping ontwikkelde een database met al die IP-adressen, een soort Internet-telefoonboek. Uit elk adres kan daarop het land, eventueel de stad of streek worden afgeleid waar de bezoeker zich bevindt. In sommige gevallen, zoals bij universiteiten, is het tevens mogelijk het bedrijf of de instelling te achterhalen bij het adres behoort. Met 4,25 miljard IP-adressen claimt RealMapping te beschikken over ’s werelds grootse IP-database. Mark van der Linden: "We hebben een accuratesse van meer dan 97,5 procent op taal- en landniveau. Honderd procent is echter niet haalbaar omdat over sommige adressen eenvoudigweg te weinig informatie beschikbaar is. Nieuwe of verplaatste adressen worden wel continu bijgegehouden en direct verwerkt."
Lange voorbereiding
Over de precieze technologie, waarmee de IP-adressen worden verkregen, houdt Van der Linden zich vanzelfsprekend op de vlakte. "De basis bestaat uit drie stappen. Om te beginnen wordt informatie verzameld over alle IP-adressen. Vervolgens worden handmatig conclusies getrokken door een team van data-entry-specialisten en de gemaakte wijzigingen gecontroleerd." Van der Linden is niet beducht voor concurrentie. "Ook al zou pakweg een Amerikaans investeerder besluiten om veel geld aan een soortgelijke techniek te spenderen, dan nog vergt de voorbereiding zeker een half jaar. Vijftien mensen zijn anderhalf jaar bezig geweest met het verzamelen van land- en taalgegevens."
Behalve een hoop dingen wèl, kan RealMapping ook een aantal zaken niet. Naam-,adres- en woonplaatsgegevens van gebruikers zijn bijvoorbeeld niet af te leiden uit de IP-adressen, net zo min als andere persoonsgebonden kenmerken van de internetsurfer.
Toepassingen voor de methodiek zijn legio. Grote internationaal opererende klanten, waaronder Bibit en WebAds, kunnen de informatie op hun website afstemmen op de nationaliteit van de bezoekers. Een taalswitch op de homepage is niet meer nodig.
Eén van de nieuwe modules van de RealMapping-database, RealMapping Student, is sinds kort operationeel en herkent studenten wereldwijd op basis van onderwijsinstelling. Naast andere producten als City, herkenning naar stad/streek, biedt RealMapping ook evenknieën zoals Company.
Uitbreiding
De verkoop van alle producten gaat zowel via de internet-site als via verkooporganisaties per land. "In Groot-Brittannië, onder de rook van Londen, hebben we pas een kantoor geopend. En het plan is om in New York nog vóór het einde van het jaar een vestiging te openen. Groei in personeel zal vooral daar plaatsvinden. Wat dat betreft blijft het de komende jaren rustiger in Nederland. Afgezien van zestien fulltimers, hebben we nog eens zestien data-entry-specialisten. Dat zijn de meest uiteenlopende studenten, variërend van een hts’er tot een fiscaal jurist. Maar elk behept met IT. Bij het werven van onze fulltime mensen merkten we in het begin nog wel wat van de krapte. Maar vooral sinds we de prijs hebben gewonnen, valt dat reuze mee. Het zoeken van IT’ers doen we via ons netwerk en digitale advertenties. Verder doen we geregeld een beroep op een extern human resourcemanager. Het aardige is dat iedereen hier graag werkt. Mensen kunnen meegroeien met het bedrijf. Krijgen kansen. Het over de schutting gooien van een plannetje waarna anderen het mogen uitvoeren, zoals bij menig groot bedrijf vaak gemeengoed is, kennen we niet. Je kunt hier je eigen speelveld creëren. Dat mag best een niche zijn, mits je in het begin een algemeen programma doorloopt. Met de elementaire basis, het invoeren van data, hoort iedereen bekend te zijn. Van de officemanager tot en met de Chief Executive Officers."
Meer praktijkopdrachten onder tijdsdruk
"Het onderwijsaanbod moet beter worden afgestemd op het tempo van de beroepspraktijk. Vaak blijkt pas tijdens een stage, dat een student moeite heeft om het tempo bij te benen. Die kritiek geldt voor elke studierichting. De opleidingen zijn weliswaar van hoge kwaliteit vanwege de theoretische kennis, maar het zou geen luxe zijn als de nadruk meer komt te liggen op het maken van praktijkopdrachten onder tijdsdruk."
Jelmer Lesterhuis (28), sinds begin dit jaar werkzaam als IT’er bij RealMapping, baseert zijn oordeel niet alleen op eigen ervaringen. Ook via menig vakbroeder verneemt hij herhaaldelijk soortgelijke kritiek. Als student aan de Hogere Informatica Opleiding in Groningen vond hij al dat de lessen onvoldoende aansloten op de praktijk. "Voor mij persoonlijk was het te technisch. Het is niet alleen maar programmeren. Het is ook de communicatie met klanten. Hoe achterhaal je waar de klant nou daadwerkelijk behoefte aan heeft?"
Met het idee bestuurlijke informatiekunde te gaan doen, begon Jelmer na z’n propedeuse technische informatica aan een economiestudie aan de universiteit. Al snel deed hij allerlei klussen ernaast, variërend van een baan bij een onderzoeksinstituut tot het bouwen van websites. De praktijk beviel hem dermate goed dat hij besloot om de collegebanken voorgoed achter zich te laten. Zo werkte hij enkele jaren als zelfstandig IT-consultant. Hoewel de projecten voor midden- en kleinbedrijf hem prima bevielen, had hij moeite om het werk los te laten zodra hij de kantoordeur achter zich had dichtgetrokken. "Soms schoot me in het weekend een idee te binnen. En dan moest en zou ik daarmee aan de slag gaan. Ik werkte zo wat dag en nacht. Dat zag ik me niet tot m’n vijftigste doen."
Na een dienstverband bij World Online, waar hij in vijf maanden liefst drie managers zag komen en gaan, kwam Jelmer via z’n netwerk in contact met RealMapping. "Het klikte. Ik had meteen een goed gevoel bij het gesprek met Sjoerd van Gelderen, de oprichter. Bovendien spreken de producten me heel erg aan."
Wat arbeidsvoorwaarden betreft, had hij geen hoge eisen. "M’n salaris is marktconfom. Een lease-auto was wel leuk geweest, maar ik heb toch geen rijbewijs. Belangrijker is dat m’n werk me hartstikke goed bevalt. Dat is heel divers. Ik doe de meest uiteenlopende dingen, variërend van contacten met klanten tot de begeleiding bij het invoeren van projecten en van consultancy tot het ontwikkelen van nieuwe producten."