Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Internetwinkels willen fysieke etalage

09 november 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Frits Njio
Frits Njio

Het succes van online-shops hangt af van hun fysieke aanwezigheid en het geven van kortingen bij aankopen.

Dat zei hoogleraar Information Systems prof. dr. Marcel Creemers van de Vrije Universiteit Amsterdam tijdens het Knowland Trendwatchers-evenement. Hij is volgens eigen zeggen transactiekosteneconoom en deed een studie naar het verkoopproces van boek- en cd-winkels via Internet. Creemers: "Eendotcom-winkel kan alleen succesvol zijn als die ook in de fysieke wereld aanwezig is, want het gaat om een combinatie vanbricks & clicks. Internetbedrijven als Amazon investeren vooral in de VS in fysieke aanwezigheid, zoals omvangrijke distributiecentra, compleet met voorraden en overschotten", aldus Creemers.
Na bestelling van een boek of cd moet de aankoop worden afgeleverd bij de klant: de roemruchtelast mile. Maar ook het ruilen van boeken hoort bij het vak. En dat begreep rivaal Barnes & Noble goed. Creemers: "In het begin had Amazon het lastig zonder fysieke aanwezigheid, want ze waren niet ingericht op het terugnemen van verkochte boeken." De meeste Amerikanen lossen dit zelf op en brengen hun boeken dan terug bij een fysieke winkel van Barnws & Noble. "Die neemt de boeken dan aan onder druk van de concurrentie en in de hoop dat ze in de winkel andere boeken kunnen verkopen", aldus Creemers.
"B&N heeft een belangrijk voordeel vergeleken met Amazon.com: ze zitten met 1000 winkels in de VS altijd bij de klant om de hoek." Dit voordeel hebben ze weer benut door fietsende pizzakoeriers in te zetten voor het afleveren van bestellingen. Creemers: "Dit laat zien dat de wereld voor een deel elektronisch zal worden, maar niet geheel. Bedrijven zijn nu bezig die werelden aan elkaar te knopen.".
Concurrent Borders heeft zijn boekenaanbod in de winkels teruggebracht tot de 5000 meest verkochte. De rest kan in het Internetcafé worden opgehaald en geprint tot een paperback. Kan dit ook al in Nederland? Creemers: "Nee, want de Nederlandse boekenmarkt in Nederland is verziekt en wordt overeind gehouden door subsidies. De vaste boekenprijs maakt dat er geen beweging inzit. Want het succes van de online-boekwinkel staat en valt met geven van aanbiedingen en kortingen aan de klant om de koopmomenten te versnellen", besluit Creemers.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs