Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Creditcard op Internet minder gebruikt

16 november 2000 - 23:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Tania Veldkamp
Tania Veldkamp

Volgens een onderzoek van de Consumentenbond worden acceptgiro’s populairder bij het kopen op internet. Dit ten koste van de creditcard.

Internetters maken zich in toenemende mate zorgen over de veiligheid van betaaltransacties. Hierdoor wordt betalen via een acceptgiro steeds populairder terwijl het gebruik van de creditcard steeds meer afneemt.
Uit het jongste onderzoek van de Consumentenbond,Kopen op internet getiteld, komt naar voren dat het gebruik van acceptgiro’s in een jaar tijd is verdubbeld. De creditcard wordt geleidelijk aan steeds minder gebruikt. Slechts eenderde van de internet-consumenten betaalt het liefst met creditcard.
Naast de betaalwijze is er in dit onderzoek ook gekeken naar de redenen om voor internet te kiezen bij de aanschaf van producten. Verder komen de aard van de producten en de waardering voor internet-winkels aan bod.
De redenen voor het kopen op internet zijn duidelijk. Het gemak van het plaatsen van een bestelling en de lagere prijzen worden als voornaamste redenen genoemd om voor het medium te kiezen. Boeken en tijdschriften staan op de eerste plaats van gekochte producten op internet. De tweede plaats zijn voor muziek en beeld, gevolgd door software, hardware, reizen/vakanties en kleding/schoeisel. Deze categorieën staan voor 75 procent van de afgenomen producten. Er is een groeiende belangstelling voor het online bestellen van kruidenierswaren en levensmiddelen.
Van de winkels zijn de Nederlandse sites het meest in trek, gevolgd door de Amerikaanse. Het meest wordt er gekocht bij Bol en Proxis. Maar ook populair zijn Amazon, Eci, Wehkamp en Bruna. De meeste online bestelde producten worden bezorgd. Software wordt hoofdzakelijk opgehaald via het modem.
Hoewel er geleidelijk aan meer via internet besteld en gereserveerd wordt neemt de populariteit van de creditcard af. Een jaar terug werd meer dan de helft aangeschaft met een creditcard. Nu wordt 44 procent van de online aankopen met een creditcard afgerekend. Het betalen via een accepgiro is binnen een jaar verdubbeld, van 11 procent naar 22 procent. Mogelijk heeft dit te maken met de huiver voor misbruik van creditcardgegevens die na inbraak op het bedrijfsnetwerk in kwestie klaarliggen voor de inbrekers. Ook de grote variatie aan betalingsmethodes die internet-bedrijven bieden, speelt een rol.
Nauwelijks beweging zit er trouwens in de rapportcijfers die consumenten geven aan e-handelssites. Het rapport heeft betrekking op de bestel- en afleverprocedures, het privacybeleid, duidelijkheid over garantie en after sales voorwaarden. Een gemiddeld rapportcijfer voor de sites is volgens de consumenten een 7,7.
Voor de consumentenbond is de ongerustheid over de betaaltransacties overigens aanleiding om onderzoek te doen naar de veiligheid van betaalmethoden. De resultaten van dit onderzoek worden over drie maanden verwacht.
 
Het rapport is op te vragen bijhttp://www.consumentenbond.nl
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    ActueelCarrière

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 beste oplossingen voor klanten!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs