Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Meningen algemeen- en IT-management botsen

29 januari 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

De meningen over het meten van de impact van Informatie-Technologie op bedrijfsprocessen loopt onder businessmanagers en IT-managers nogal uiteen.

Een en ander komt naar voren uit een Europees onderzoek van IDC, uitgevoerd in opdracht van Clariteam dat is gespecialiseerd inService Level Management (Slm) en in die hoedanigheid internationaal opererende bedrijven voorziet van analyses over de ‘quality of service‘ van de aanwezige ICT-infrastructuur. Volgens alle ondervraagdebusinessmanagers in de onderzochte landen – de Benelux, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland – wordt dit serviceniveau steevast gemeten, maar de IT-managers zijn een geheel andere mening toegedaan. Slechts 35 procent van deze functionarissen is van mening dat hun bedrijf formeleService Level Management (Slm) procedures hanteert om de prestaties en de beschikbaarheid van de ICT-systemen te meten.
Ook op het vlak van de zogehetenService Level Agreements (Sla’s) zit er behoorlijk wat licht tussen de mening van de businessmanagers en die van de IT-managers. Bijna allebusinessmanagers (96 procent) zeggen te beschikken over overeenkomsten met hun leveranciers om de prestatieniveaus van hun ICT-systemen te garanderen. Maar onder de IT-managers ligt dit percentage aanzienlijk lager. Slechts 50 procent van deze groep is de mening toegedaan dat het bedrijf dergelijke garantie-overeenkomsten heeft afgesloten.
Erik Saillard,marketing- enbusinessmanger bij GE Access, onderdeel van General Electrics, is niet verrast over de uitkomsten van het onderzoek. "In de praktijk blijkt dat IT-managers minder ‘feeling’ hebben met wat op het algemene managementniveau gebeurt op het gebied van bijvoorbeeld het afsluiten vanSla’s. Dat is niet de schuld van het IT-management. Het is vooral het algemenemanagement dat de IT-manager meer bewust moet maken over wat voor algemene overeenkomsten zijn afgesproken. De informatie- en communicatietechnologie maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de algemene bedrijfsstrategie. Vandaar dat het algemeenmanagement de taak heeft de IT-manager steeds nauwer bij de deze algemene bedrijfsprocessen te betrekken."
Uit het onderzoek komt naar voren dat 97 procent van de ondervraagden IT als een cruciaal onderdeel van het bedrijfsproces beschouwt. In die zin is het misschien niet zo vreemd dat 90 procent aangeeft de serviceniveaus verder te willen verhogen en 55 procent bereid is meer te betalen om verzekerd te zijn van een optimaal functioneren van de kritische bedrijfsprocessen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Wat maakt een bedrijf een échte High Performer?

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs