Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meningen algemeen- en IT-management botsen

29 januari 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

De meningen over het meten van de impact van Informatie-Technologie op bedrijfsprocessen loopt onder businessmanagers en IT-managers nogal uiteen.

Een en ander komt naar voren uit een Europees onderzoek van IDC, uitgevoerd in opdracht van Clariteam dat is gespecialiseerd inService Level Management (Slm) en in die hoedanigheid internationaal opererende bedrijven voorziet van analyses over de ‘quality of service‘ van de aanwezige ICT-infrastructuur. Volgens alle ondervraagdebusinessmanagers in de onderzochte landen – de Benelux, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland – wordt dit serviceniveau steevast gemeten, maar de IT-managers zijn een geheel andere mening toegedaan. Slechts 35 procent van deze functionarissen is van mening dat hun bedrijf formeleService Level Management (Slm) procedures hanteert om de prestaties en de beschikbaarheid van de ICT-systemen te meten.
Ook op het vlak van de zogehetenService Level Agreements (Sla’s) zit er behoorlijk wat licht tussen de mening van de businessmanagers en die van de IT-managers. Bijna allebusinessmanagers (96 procent) zeggen te beschikken over overeenkomsten met hun leveranciers om de prestatieniveaus van hun ICT-systemen te garanderen. Maar onder de IT-managers ligt dit percentage aanzienlijk lager. Slechts 50 procent van deze groep is de mening toegedaan dat het bedrijf dergelijke garantie-overeenkomsten heeft afgesloten.
Erik Saillard,marketing- enbusinessmanger bij GE Access, onderdeel van General Electrics, is niet verrast over de uitkomsten van het onderzoek. "In de praktijk blijkt dat IT-managers minder ‘feeling’ hebben met wat op het algemene managementniveau gebeurt op het gebied van bijvoorbeeld het afsluiten vanSla’s. Dat is niet de schuld van het IT-management. Het is vooral het algemenemanagement dat de IT-manager meer bewust moet maken over wat voor algemene overeenkomsten zijn afgesproken. De informatie- en communicatietechnologie maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de algemene bedrijfsstrategie. Vandaar dat het algemeenmanagement de taak heeft de IT-manager steeds nauwer bij de deze algemene bedrijfsprocessen te betrekken."
Uit het onderzoek komt naar voren dat 97 procent van de ondervraagden IT als een cruciaal onderdeel van het bedrijfsproces beschouwt. In die zin is het misschien niet zo vreemd dat 90 procent aangeeft de serviceniveaus verder te willen verhogen en 55 procent bereid is meer te betalen om verzekerd te zijn van een optimaal functioneren van de kritische bedrijfsprocessen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    Innovatie & Transformatie

    Veiligheid en efficiëntie in logistieke sector in balans dankzij tech

    Standards standaarden
    ActueelData & AI

    ‘Standaarden-organisaties moeten aan de bak’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 toppers in duurzaamheid en mvo!

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    AchtergrondGovernance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs