Zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van computers en andere informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs is het afgelopen schooljaar sterk verbeterd.
Dat blijkt uit de ICT monitor 1999-2000, uitgevoerd door het Onderzoek Centrum Toegepaste Onderwijskunde (Octo) van de Universiteit Twente.
De ICT-monitor onderzoekt jaarlijks de stand van zaken in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs & volwasseneneducatie en de lerarenopleidingen rondom invoering en toepassing van ICT. Opdrachtgever voor dit onderzoek is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. De monitor wordt meegestuurd met de Actualisatie Onderwijs Online die de Tweede Kamer deze week ontvangt van Minister Hermans.
Een andere opmerkelijk uitkomst van het onderzoek is dat ICT in toenemende mate de motivatie bij leerlingen verhoogt: zij leren graag met nieuwe computer-toepassingen. Ook docenten denken beter maatwerk voor hun leerlingen te kunnen leveren via ICT.
Het blijkt dat in het beroepsonderwijs en de volwasseneducatie ICT als leermiddel al veel actiever wordt ingezet dan in de overige sectoren. Daar beschikken de instellingen over het algemeen over relatief nieuwe computers. Vooral in het basisonderwijs bevinden zich nog veel computers met oudere hardware. Daar staat echter tegenover dat veel onderwijsprogramma’s op deze wat oudere computers nog prima draaien.