Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Online onderzoek naar tevredenheid van medewerkers respondeert beter

22 november 2001 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Jeroen Geelhoed van betterbeyourself.com is ervan overtuigd: online meten van de tevredenheid onder personeel respondeert veel beter dan het uitdelen van vragenlijsten en deze weer verzamelen. Pas bij een respons van 70 procent komt een rapportage.

De afgelopen jaren hebben we tal van online toepassingen gezien en er bijna evenveel zien sneuvelen – bezweken onder de torenhoge kapitaalslasten. De indruk dat online heeft afgedaan, kan makkelijk postvatten. Toch wemelt het van bedrijven die op een gezonde manier internettechnologieën toepassen om hun zaken geregeld te krijgen. Betterbeyourself is er daar een van. Het is afgesplitst van adviesbureau Samhoud uit Utrecht.
Samhoud doet al jaren onderzoek naar medewerkertevredenheid. Pleziermanagement is daarbij leidraad: mensen moeten met plezier naar hun werk gaan, want tevreden personeel leidt tot tevreden klanten, en dat leidt tot winst. Plezier is meer dan lol op een personeelsfeestje; het heeft te maken met persoonlijke ontwikkeling, uitdaging binnen het werk, sfeer binnen de onderneming en betrokkenheid.

Niet serieus

De afgelopen jaren hebben werkgevers er veel aan gedaan te achterhalen hoe het zit met de houding van het personeel ten opzichte van het bedrijf. Er was immers sprake van een overspannen arbeidsmarkt en het was moeilijk om aan goed personeel te komen. Werkgevers kregen door dat het loont te investeren in personeel. Inmiddels bestaat de kans dat de recessie die houding weer teniet doet. Dat zou jammer zijn, want elk bedrijf wordt gemaakt door zijn mensen.
Geelhoed vindt het merkwaardig dat ondernemingen wel elk kwartaal de financiële staat van het bedrijf meten, maar niet de gemoedstoestand van het personeel. Begrijpelijk vindt hij het ook wel weer. Traditionele onderzoeken kosten veel geld en houden het personeel vragenlijsten voor met soms wel 160 vragen. Men moet de formulieren uitdelen en verzamelen. De doorlooptijden zijn zo lang dat de ontevredenheid van het personeel toeneemt. Het houden van zo’n onderzoek wekt namelijk de verwachting dat ‘er iets aan gedaan wordt’. Naarmate acties langer uitblijven, krijgen medewerkers meer het gevoel dat ze niet serieus worden genomen.
Begin dit jaar is betterbeyourself.com actief begonnen met het online meten van het plezier dat mensen aan hun werk ontlenen. Dat kan via het web of via een eigen intranet. Zo’n onderzoek kost standaard 2500 gulden plus tien gulden per medewerker.
De prijs is niet het enige voordeel tegenover ‘papieren’ methoden. Snelheid en gemak zijn twee andere: iedereen kan vanaf zijn pc op het werk of thuis de vragenlijst invullen. Die bestaat uit maximaal vijftig vragen, waarvan er tien door een individuele klant zijn op te stellen. Omdat Samhoud achter dit initiatief staat, beschikt Geelhoed over tevredenheidsmetingen binnen tal van bedrijven. Zo zijn benchmarks per branche beschikbaar.

Beveiliging

Het mooist vindt Geelhoed nog wel de respons. De vragenlijst is beperkt en makkelijk in te vullen en te versturen. Bovendien is het management verplicht algemeen het onderzoek toe te lichten en het belang ervan te onderstrepen. Daarom werken veel medewerkers eraan mee. Het systeem begint pas rapportages te genereren als minimaal 70 procent van de geënquêteerden het digitale formulier heeft ingevuld. Dat is veel meer dan de respons bij traditionele onderzoeken, waar men volgens Geelhoed blij mag zijn als de helft wordt gehaald. Door de hoge respons, online gegevensanalyse en snelle rapportage hebben de onderzoeken een korte doorloopsnelheid. Een manager die met Geelhoed in zee gaat, verplicht zich overigens wel iets te doen met de uitkomsten van de studie.
Bij dit soort online onderzoeken is beveiliging van gegevens een dringende noodzaak. Geelhoed benadrukt dat alle gegevens anoniem zijn. Jan Peter Tanja, directeur van Dowebwedo, zegt dat encryptie is toegepast. Als het een hacker lukt data tevoorschijn te toveren, hebben die geen zinvolle betekenis. Dowebwedo (ook een afsplitsing van Samhoud) heeft het technisch concept van de online metingen bedacht en uitgevoerd.
Voor de statistische analyse gebruikte Tanja losse modulen die door het MIT zijn ontwikkeld (door een stukje Spss na te bouwen). Zijn bedrijfje heeft de toetsen zelf in C++ geschreven. De software ontdekt of de antwoorden die medewerkers ingeven, valide zijn. Tevens wordt automatisch het relatieve belang van een score aangegeven door vragen te kruisen die onderlinge verbanden hebben.
Aanvankelijk had betterbeyourself zelf een webserver. Om schaalbaarheidsproblemen te voorkomen, heeft de onderneming nu een host in de arm genomen. De eigen (Linux) server doet dienst als spiegelsite.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs