Nokia wil een divisie opzetten voor mobiele telefoons die worden ‘verpakt’ in luxe materialen, waaronder juwelen.
Dit blijkt uit berichten in The Wall Street Journal. Volgens de zakenkrant brengt de Finse wereldmarktleider in mobiele telefoons, de luxe mobieltjes onder een nieuwe merknaam op de markt: Vertu. De kostbare apparaatjes worden geproduceerd door een Engelse dochter van Nokia, die onder een apart management zal gaan opereren. Naar verwachting gaat Vertu rond 21 januari van start. Aan de plannen voor het nieuwe luxe mobiele merk is sinds 1997 in het diepste geheim gewerkt.
De hoofdontwerper van Vertu wordt naar verluidt Frank Nuovo, hoofd van Nokia’s ontwerpteam sinds 1995. Nokia wil met Vertu de communicatiesector datgene gaan bieden wat de horloge- en auto-industrie al lang bezitten: exclusieve merken van handgemaakte producten, waarbij een sterke nadruk ligt op stijl en service.
Volgens The Wall Street Journal is nog niet duidelijk hoeveel de nieuwe luxe telefoons gaan kosten. Vertu zal zich echter met name richten op de welgestelde klant die bereid is een aanzienlijke premie te betalen voor een luxe ogend en aanvoelend mobieltje. Vertu heeft inmiddels tweehonderd medewerkers ingehuurd, waaronder juwelenbewerkers en ambachtslieden voor het handmatig fabriceren van de mobiele telefoons. Quastate of te art op het gebied van de gehanteerde technologie wijken de luxe apparaatjes niet veel af van de bestaande Nokia-mobieltjes.