Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Copiers: continue inkomsten voor resellers

26 juni 2002 - 18:413 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Printers en copiers zijn in een snel tempo naar elkaar toe gegroeid. Dit brengt veranderingen en kansen met zich mee voor het kanaal. De IT-reseller die goed inspeelt op de nieuwe situatie kan veel geld verdienen aan servicecontracten.

Om de ‘printer-copier convergentie’ inzichtelijk te maken, hoeven we slechts te kijken naar fabrikant KyoceraMita, ontstaan uit het samengaan van printerfabrikant Kyocera en copierspecialist Mita. Wat bij de fusie meteen naar voren kwam waren de cultuurverschillen tussen de beide branches. Patrick Bakker, verantwoordelijk voor sales en marketing bij KyoceraMita: ‘de copierbranche werkt met echte verkopers. Het is een push-markt. De printerbranche daarentegen werkt meer met marketeers die vraag creëren. Hier is sprake van een pull-markt.’ Ook zijn er verschillen in de marktstrategie. Copiers werden traditioneel via inkoopcombinaties geleverd, terwijl printers via distributeurs en resellers hun weg door het kanaal vinden.
Het grootste verschil is volgens Bakker echter de manier waarop eindgebruikers naar het product kijken. ‘Een printer staat vaak vlak bij het bureau van de medewerker. Hij heeft er in zekere zin een band mee. De copier staat op de gang en is, in de beleving van de gebruiker, “altijd stuk”. Meestal kent de medewerker wel het merk van de printer maar niet van de copier.’ In een recent interview van CRN met Rob Kriek, general manager Nashuatec Nederland, zei Kriek woorden van gelijke strekking: ‘Tien jaar geleden hadden we een volstrekt oninteressant product. Tegenwoordig is dat gelukkig anders. Mensen wisten alleen de naam van het apparaat te noemen als er een storing optrad. En dan ook alleen nog maar nadat ze eerst naar het merk en typeplaatje hadden gekeken.’
Waar komt de perceptie van de immer falende kopieermachine vandaan? ‘Doordat mensen geen band met de copier hebben en zich nooit verdiepen in de werking van het apparaat, beschouwen ze het al als defect als het papier op is of de toner bijgevuld moet worden,’ meent Bakker. ‘De kopieermachine heeft ook veel meer mechanische functies, het papier legt een behoorlijk traject af. Daarnaast moet je een copier vaak “aanraken”, waardoor storingen eerder optreden.’

Het is volgens Bakker interessant te analyseren hoe het aankoopproces van een copier er uitziet. ‘Bij een copier in het middensegment praat je al gauw over een aanschaftraject van zes maanden. Van doorslaggevend belang is uiteindelijk de prijs per pagina. De aanschaf of het leasecontract wordt gekoppeld aan een onderhoudscontract van vijf jaar, waarin bijvoorbeeld ook het minimumvolume wordt afgesproken. Haalt de gebruiker dat volume niet, dan moet hij toch betalen.’
Deze contracten zorgen ervoor dat de copierfabrikant, en nadrukkelijk ook de reseller, verzekert is van een vaste bron van inkomsten. Daarnaast heeft hij de zekerheid dat de klant niet gaat shoppen om elders goedkoper zijn toner te kopen, of dat hij refills probeert te krijgen. Bij printers ging het tot voor kort anders. Waar het de facilitaire manager is die over de kopieermachines gaat, en alle kosten inzichtelijk wil hebben, is het de ICT-beheerder die verantwoordelijk is voor de printers. ‘Deze mensen hadden lange tijd ruime budgetten en schreven snel af,’ weet Bakker. ‘Ze keken vooral naar de aanschafkosten.’ Die tijd lijkt nu, met de economische neergang, voorbij.

Lees verder in CRN

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs