Nederlands grootste bank ABM Amro rondt over anderhalve week de onderhandelingen af over het afstoten van zo’n duizend ict’ers. De ict’ers zijn in dienst van de divisie verantwoordelijk voor zakelijke bankdiensten.
Dan beslist ABN Amro welk internationaal detacheeringsbureau de duizend ict’ers mag overnemen. De overname moet de bank de komende vijf jaar zo’n 1,5 miljoen tot 2,5 miljoen euro opleveren. Geruchten in de Telegraaf van vanochtend dat Getronics en Perot Systems overnamekandidaten zijn, worden ontkend door een woordvoerder van de bank. Het contract met de overnamekandidaat wordt in december getekend, verwacht hij. “De it’ers worden nauw betrokken bij de overnamegesprekken. De bank staat erom bekend dat het goed met zijn personeel omgaat.”
“De it’ers worden nauw betrokken bij de overnamegesprekken. De bank staat erom bekend dat het goed met zijn personeel omgaat.”
Nauw betrokken?! Ammehoela.
Het gaat om de centen, dan kan het personeel helaas niet teveel betrokken worden.
1,5 miljoen / 1000 it-ers=1500 euro is 125 euro per maand per it-er klopt dit bedrag wel lijkt mij wat weinig
De Bank staat bekend dat het goed met zijn personeel omgaat?
Hoe noem je de mededeling dat mensen eigenlijk overbodig zijn even per brief meegedeeld dan?
Ik noem dat een rattestreek van het zuiverste water.
Allen wie geen keuze heeft of gekocht is als loonslaaf vanwege een bij de Bank afgesloten hypotheek blijft zo betrokken werknemer. Kelderen van de serviceverlening en kelderen van de aandelen bewijzen dat wie mensonterend met zijn personeel omgaat vanzelf de rekening krijgt gepresenteerd.
Ik kijk er niet vreemd van op als deze bank binnenkort zelf wordt overgenomen.
Zonder Omwegen…
ABN Amro sluit kantoren en schrapt banen om de aandeelhouders en externe klanten tevreden te stellen. De medewerkers zijn niet onverdeeld positief over deze nieuwe ‘uitdaging’.
Concreet:
Een reorganisatie van het Nederlandse kantorennet van ABN Amro, waarbij 200 kantoren worden gesloten en 6250 van de ruim 29000 fulltime arbeidsplaatsen verdwijnen. Bij deze bank draait immers alles om korte termijn geld sinds bestuursvoorzitter Rijkman Groenink de aandeelhouderswaarde tot belangrijkste oogmerk verklaarde. Ik schrijf korte termijn, want op lange termijn kost dit alles natuurlijk betrokken personeel. De wederzijdse betrokkenheid van top en personeel werd het best geïllustreerd bij de divisie Consumer & Corporate Clients, waarbij driekwart van de medewerkers schriftelijk ‘niet onmisbaar’ werd verklaard.
Onder Jan Kalff was de campagne Visie 2000 ingezet waarin medewerkers werd bijgebracht hun klanten in te delen in cows en dogs. Aan de (cash) cows kon tijd worden besteed. De dogs, klanten die weinig opleveren, moesten vlot het kantoor worden uitgewerkt. Het laatste jaar zijn mensen ingedeeld in stars en basisklanten, een wat ‘klant’vriendelijker benaming voor hetzelfde mensonterende principe.
Service is bij de bank alleen nog voor goede klanten. Voor alle anderen is er de geldautomaat, de bankshop, het call centre � of de concurrent. Voor bedrijven geldt eenzelfde strategie: als ze niet genoeg opleveren, stelt de Wholesale Clients-divisie niet langer prijs op hun klandizie.
Dit voorjaar waren de werknemers aan de beurt. Een kwart is onmisbaar, de rest mag kiezen: solliciteren op een van de overblijvende functies of vrijwillig vertrekken met een premie. Werknemers krijgen een maandsalaris per gewerkt arbeidsjaar tot hun veertigste jaar, voor jaren boven de veertig anderhalf en boven de vijftig twee keer zoveel. Wie solliciteert maar de baan niet krijgt, heeft tot eind 2004 de tijd om een nieuwe baan te vinden. Als je enkel kijkt naar het bedrag op korte termijn zou je dit het etiket ‘goed met personeel omgaan’kunnen opplakken… 🙁
Op een woensdagochtend werden rayonmanagers opgebeld door het hoofdkantoor en bij de directie ontboden. In de RAI in Amsterdam werd hen collectief ontslag verleend want in de toekomst bestonden er geen rayons meer bij ABN Amro… Het ging niet goed met ABN Amro, werd er gezegd. De Business Unit Nederland had 20 procent verlies geleden.
Wie bij de bank werkte, waande zich tot het pensioen verzorgd en sloot moeiteloos hypotheken en leningen af tegen een lage rente. Hoe moest het in de toekomst met het huis, met de studerende kinderen? De aangeslagen rayonmanagers mochten de dag daarop het bankpersoneel vertellen over de uitdaging en de kansen die deze operatie zou bieden.
De grootste klap viel bij ABN Wholesale. Wereldwijd moeten daar op de IT-afdeling 2100 van de 8000 banen verdwijnen. Bij Wholesale Treasury hebben ‘misbare werknemers’ die besluiten te solliciteren, een kans van 1 op 5 om de baan te krijgen.
Bij ontslagdreiging neemt het ziekteverzuim in het algemeen af, en stijgt de arbeidsproductiviteit. Vooral medewerkers boven de veertig waren niet blij. De vertrekpremie is niet toereikend om tot het pensioen thuis te zitten. Als een nieuwe werkgever een lager salaris biedt, past de bank vier jaar het verschil bij.
Intussen gaat ABN Amro door met het werven van nieuw personeel. De bank zoekt voor het Customer Contact Centre agenten om klanten telefonisch rekeningen te laten openen, om overboekingen te regelen en saldo-informatie te geven *via het uitzendbureau*.
De beurskoers is sinds de aankondiging van de reorganisatie vorig voorjaar flink gedaald. Ook de interne klanten (personeelsleden) verwachten weinig heil van Rijkman Groenink als bestuursvoorzitter…
Het gaat zoals altijd, werknemers moeten via de media vernemen welke beslissingen er worden genomen, vanuit het management blijft het angstvallig stil.
IT staaf wordt een gigantische oor aangenaaid.
Wat nou betrokkenheid van personeel bij de overname gesprekken.
Deze zijn al gevoerd en de beslissing is al genomen.
Zelfs nog voordat er met het OR or whom-ever wordt gespoken.
Respekt, Professionalisme, Integriteit, teamwork — DAHHH.
Tijd dat het bestuur/management flink wordt gesourced.
Even niet zeuren jongens, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden hoorden we jullie ook niet. Als onderbetaalde overheidsautomatiseerder heb ik altijd al op de penningen moeten letten. Kunnen jullie ook eens zien hoe het is om de ECHTE rente die jullie bank berekent voor je hypotheek te moeten betalen!
Allemaal korte termijn politiek. RG moet in 2004 zijn targets halen. Wat er daarna gebeurd zal hem worst wezen, want dan is hij toch al weg met een vette premie omdat hij zo goed zijn best heeft gedaan.
Voorbeelden van dit soort strategien kun je terug vinden bij oa Philips.
Leuk dat andere bericht dat Getronics of failliet gaat of vijandig zal worden overgenomen. Als zij de grote koek krijgen zijn de nieuwe medewerkers wederom aan de beurt om te worden geloosd.
Het gaat hier helemaal niet om het geld Fatima of om de korting die je krijgt bij een financial op je hypotheek.
Het is de manier waarop wordt omgegaan met de mensen die er werken.
We weten dat het zwaar shi… is bij de overheid. Kijk maar elke avond naar het journaal.
Misschien is Getronics nu 1000 man aan het dumpen om zo de 1000 ABN-ers te kunnen binnenhalen.
Als bonus mogen ze dan ook hun operations runnen voor XXX miljoen.
Win-Win lijkt mij voor nu.
Mensen in een latere fase dumpen kan altijd nog.