Cisco hoopt door de overname van Linksys een interessante inkomstenbron aan te boren. Linksys’ markt van huisnetwerkapparatuur groeit harder dan die van Cisco, dat bedrijfsnetwerkapparatuur verkoopt. De consumentenmarkt kent echter felle concurrentie en kleinere winstmarges.
Fabrikant van bedrijfsnetwerkapparatuur Cisco kocht Linksys vorig week voor 500 miljoen dollar – meer dan de omzet van dit Californische bedrijf, 429 miljoen dollar. "Eindelijk een product dat mijn moeder gebruikt", aldus Dan Scheinman, die voor Cisco de overname begeleidde, tegenover persbureau Reuters.
Volgens hem past Linksys wat winstmarges betreft niet in de portfolio. In het meest recente kwartaal behaalde Cisco een marge van 70 procent; de marge van de consumentenproducten is niet meer dan 30 procent, aldus Scheinman.
Het bedrijf kan desondanks toch een interessante bijdrage leveren, zo redeneert Cisco. In 2006 schaffen consumenten en kleine bedrijven naar verwachting voor 7,5 miljard dollar aan huisnetwerkapparatuur aan.
Dit jaar bedraagt die omzet al 3,7 miljard dollar; bijna te vergelijken met Cisco’s omzet over de afgelopen acht kwartalen, zo’n 4,6 miljard dollar. "Huisnetwerken worden een massamarkt", aldus Cisco-topman Charlie Giancarlo.
De reacties op de overname zijn niet onverdeeld positief. "De consumentenmarkt is gevaarlijker", reageerde een Amerikaanse beursanalist. Linksys concurreert met Netgear en D-Link, maar ook met Microsoft en Intel. Forrester beziet het zonniger: het voorspelt een versnelde groei van het aantal consumenten dat draadloos of met kabels in hun huizen netwerken gaat aanleggen.
Gijs Hillenius