Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Computers in de klas zijn nutteloos

06 april 2004 - 08:58ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Computers op school betekenen niet dat de prestaties van leerlingen verbeteren, eerder nog verslechteren. Dat blijkt uit vier studies – twee Amerikaanse, een Israëlische en een Nederlandse – die kort na elkaar zijn gepubliceerd.


De vier studies komen tot dezelfde conclusie volgens de Volkskrant: het effect van computeronderwijs op de lees-, taal- of rekenvaardigheden van leerlingen is verwaarloosbaar klein of zelfs negatief. De studies betwisten nergens het nut van het leren werken met computers, maar concentreren zich op de computerprogramma's die gebruikt worden om een onderwijzer te vervangen.
 
“Het is alsof je gelooft dat Sesamstraat uitzenden in de klas de leerling ook vooruit zal helpen”, zo schreef een Amerikaanse wetenschapper al in 1995. Volgens hem kan onderwijs niet zonder toezicht en discipline.
 
De economen Angrist en Lavy trekken de conclusie dat het geld dat werd besteed aan tienduizenden computers in Israëlische klaslokalen, beter naar 'extra leraren of kleinere klassen' had kunnen gaan. Deze laatste maatregelen hebben namelijk wél aantoonbaar goede effecten op de prestaties van leerlingen, terwijl de nieuwe computers geen effect bleken te hebben, aldus de onderzoekers.
 
Het opvallendst is het Amerikaanse onderzoek naar het software leerprogramma Fast For Word. Honderdduizenden leerlingen in de VS gebruiken dit programma om beter te leren lezen. Twee Amerikaanse economen concluderen op basis van een groot statistisch onderzoek dat het helemaal geen effect heeft. Uiteraard is niet iedereen het eens met deze conclusies, die volgens sommigen gebaseerd zijn op 'twijfelachtig
onderzoek’.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs