Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Computers in de klas zijn nutteloos

06 april 2004 - 08:58ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Computers op school betekenen niet dat de prestaties van leerlingen verbeteren, eerder nog verslechteren. Dat blijkt uit vier studies – twee Amerikaanse, een Israëlische en een Nederlandse – die kort na elkaar zijn gepubliceerd.


De vier studies komen tot dezelfde conclusie volgens de Volkskrant: het effect van computeronderwijs op de lees-, taal- of rekenvaardigheden van leerlingen is verwaarloosbaar klein of zelfs negatief. De studies betwisten nergens het nut van het leren werken met computers, maar concentreren zich op de computerprogramma's die gebruikt worden om een onderwijzer te vervangen.
 
“Het is alsof je gelooft dat Sesamstraat uitzenden in de klas de leerling ook vooruit zal helpen”, zo schreef een Amerikaanse wetenschapper al in 1995. Volgens hem kan onderwijs niet zonder toezicht en discipline.
 
De economen Angrist en Lavy trekken de conclusie dat het geld dat werd besteed aan tienduizenden computers in Israëlische klaslokalen, beter naar 'extra leraren of kleinere klassen' had kunnen gaan. Deze laatste maatregelen hebben namelijk wél aantoonbaar goede effecten op de prestaties van leerlingen, terwijl de nieuwe computers geen effect bleken te hebben, aldus de onderzoekers.
 
Het opvallendst is het Amerikaanse onderzoek naar het software leerprogramma Fast For Word. Honderdduizenden leerlingen in de VS gebruiken dit programma om beter te leren lezen. Twee Amerikaanse economen concluderen op basis van een groot statistisch onderzoek dat het helemaal geen effect heeft. Uiteraard is niet iedereen het eens met deze conclusies, die volgens sommigen gebaseerd zijn op 'twijfelachtig
onderzoek’.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Generatieve ai voorbij de hype: wat echt werkt voor it-leiders

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    Innovatie & Transformatie

    Kort: IBM signaleert groei quantumcomputing, Microsoft forceert doorbraak in kankerstudies (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs