Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Serviceniveau contactcentra laat veel te wensen over

30 maart 2005 - 10:21ActueelInnovatie & TransformatieDimension Data
Redactie Computable/Channelweb
Redactie Computable/Channelweb

De toenemende ontevredenheid bij klanten over de serviceniveaus van de contactcentra stimuleert het gebruik van Interactive Voice Response (IVR).

Dit blijkt uit het zevende Merchants Global Contact Centre Benchmarking-onderzoek van Dimension Data. Het onderzoek toont aan dat 20 procent van de klanten selfservicekanalen verkiest boven oproepen die door agenten persoonlijk worden afgehandeld.

Volgens het onderzoek van Dimension Data neemt het gebruik van spraakherkenningstechnologie met bijna 180 procent toe. Momenteel gebruikt 6 procent van de onderzochte bedrijven deze technologie, terwijl nog eens 17 procent van plan is om de technologie binnen twaalf maanden in te zetten.

De groeiende vraag naar selfservicekanalen is te verklaren door het feit dat de kans op een oplossing groter is bij klantenoproepen via selfservicekanalen (76 procent opgelost) dan bij geassisteerde diensten waarbij een agent de oproep eerst moet afhandelen (50 procent). Ook zijn kostenbesparingen belangrijke drijfveren bij de keuze voor selfservicetechnologie bij contactcentra. Bijna 60 procent van de onderzochte bedrijven heeft kostenbesparingen opgenomen in zijn bedrijfsstrategie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 20 procent van de onderzochte contactcenters gebruik maakt van een IP-architectuur, in tegenstelling tot slechts 6 procent in 2003. Daarnaast geeft 5 procent van de respondenten aan plannen te hebben om het komende jaar contactcentra op basis van IP in te zetten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs