Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Contactcenters hoger op agenda van directie

05 april 2006 - 10:273 minuten leestijdActueelWerkplek & BeheerDimension Data

Het besef dat contactcenters concreet bijdragen aan het genereren van klantwaardering en commerciële opbrengsten binnen organisaties, neemt toe. Dit wordt bevestigd door de resultaten van het Merchants Global Contact Centre Benchmarking-onderzoek 2006 van Dimension Data. Hieruit blijkt dat 70% van de contactcenters direct rapporteert aan de directie, waarvan 25% direct aan de CEO.

Het achtste Merchants Global Contact Centre Benchmarking-rapport toont aan dat organisaties een steeds groter belang hechten aan contactcenters. Contactcenters communiceren tenslotte met het meest waardevolle bezit van elk bedrijf: de klanten. Dit besef ondersteunt bovendien het volwassener worden van contactcenters en hun strategie. 51% van de respondenten koppelt de ontwikkelstrategie van zijn contactcenters aan de algemene bedrijfsstrategie.

Naast een betere afstemming van de organisatorische doelstellingen is het verder van belang dat contactcenters de kosten en opbrengsten van hun diensten inzichtelijk maken en kwantificeren. Commercieel en financieel goed geleide contactcenters zijn immers in staat hun directe waarde voor de organisatie aan te tonen, iets wat steeds vaker wordt verlangd.

Uit het onderzoek blijkt echter dat de transformatie van cost- naar profitcenter slechts langzaam verloopt. Bovendien is minder dan de helft van de contactcenters in staat belangrijke financiële indicatoren, die noodzakelijk zijn voor het bepalen van de kosten en opbrengsten van een contactcenter, te meten. Dit percentage verschilt nauwelijks met dat in 2005. Tweederde van de onderzochte contactcenters geeft aan wel de kosten per klantcontact per kanaal te kunnen bepalen.

Ondanks hiaten in de commerciële focus van contactcenters worden wel verschillende initiatieven voor het verbeteren van de klantervaring uitgevoerd. Om de klant beter tegemoet te komen, vervangen contactcenters het gebruik van meerdere telefoonnummers door een one-stop-shop-aanpak. Inmiddels past 36% van de contactcenters deze éénnummerstrategie toe, vergeleken met 22% in 2005. Daarnaast bieden steeds meer contactcenters klanten gepersonaliseerde service. Deze aanpak is wel afhankelijk van het soort campagnes dat het contactcenter ondersteunt, in plaats van een op maat gemaakte aanpak per segment. In totaal biedt 28% van de contactcenters in de meeste gevallen gepersonaliseerde services, 14% bij specifieke campagnes en 17% alleen voor waardevolle klanten.

"De houding van bedrijven ten opzichte van hun contactcenters wordt duidelijk uit de manier waarop hun contactcenters omgaan met klanten", aldus Cara Diemont, Customer Interactive Solutions bij Dimension Data. "Als organisaties segmenteren en aan klanten op maat gesneden, relevante service bieden, vergroten ze de concrete waarde van contactcenters en vervullen die een waardevolle, strategische rol binnen de bedrijfsvoering. Op die manier blijft het contactcenter een belangrijk onderwerp op de agenda van de directie."

Klanttevredenheid is een meetbaar resultaat van contactcenters. Voor veel directieleden is de meetbare klanttevredenheid bepalend voor de effectiviteit van contactcenters. Toch weet 12% van de respondenten niet hoe hun contactcenter scoort op het vlak van klanttevredenheid.

Diemont: "Hoewel contactcenters aangeven dat klanttevredenheid de hoogste prioriteit heeft, blijven ze slechts de ontevreden klanten en klachten meten. Het minimale gebruik van meetpunten als klantbehoud, verkoopkansen en de waardecyclus van klanten is illustratief voor de moeite die contactcenters hebben om hun concrete waarde inzichtelijk te maken."

Cara Diemont is editor van het Merchants Global Contact Centre Benchmarking Report 2006. Tevens is zij auteur van het daarin opgenomen hoofdstuk 5: Het meten van resultaten.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs