Zaterdagmiddag, de post valt door de brievenbus. Een aantal folders, een huis-aan-huis blad en een rekeningafschrift van de telecomprovider. Deze telefoonnota trekt mijn aandacht en maak ik direct open. Het andere kan wel even wachten…
Dit klinkt u misschien bekend en hoe langer ik hierover nadenk, hoe meer ik mij verbaas over het feit dat op deze facturen geen reclame staat. De afgelopen tien jaar hebben marketeers zich geconcentreerd op het creëren van nieuwe kanalen om afnemers te bereiken. Bijvoorbeeld e-mail, sms, interactieve televisie en weblogs. Als reactie op deze overvloed aan informatie ontwikkelt de consument verfijnde strategieën om alleen maar relevante boodschappen tot zich te nemen. Ik noem dit de persoonlijke firewall. Marketeers realiseren zich onvoldoende dat zij al een krachtig (traditioneel) medium in handen hebben om contactmomenten met klanten te hebben, namelijk de stroom van dagelijks uitgaande documenten, zoals opdrachtbevestigingen, facturen en afschriften. Het verbaast mij dat bedrijven vooralsnog weinig gebruik maken van deze geprinte documenten om andere (gepersonaliseerde) boodschappen te vermelden. Helemaal omdat rekeningoverzichten en financiële correspondentie vergeleken met andere poststukken een hogere attentiewaarde hebben. Daarentegen worden deze documenten vaak gekenmerkt door witte vlakken.
Deze witte vlakken zijn een uitstekende plaats voor het bedrijf om persoonlijke berichten te plaatsen, of om te verkopen aan andere bedrijven. Zo zijn er verzekeringsmaatschappijen die op de factuur coupons plaatsen, die bij specifieke winkels ingeleverd kunnen worden. Helaas is dit een uitzondering. Ik moet concluderen dat bedrijven op dit moment contactmogelijkheden met de beste attentiewaardes niet of nauwelijks benutten. Maar de kracht van klantencorrespondentie als marketingtool is groot!
Roberto Nagel
Technisch Directeur Document Dialog