Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Snelle opmars spraakherkenning in contactcenters

09 maart 2007 - 09:08ActueelCloud & InfrastructuurDimension Data

Van alle contactcenters maakt 13,5 procent gebruik van spraakherkenning, terwijl 24,7 procent plannen heeft om deze technologie te implementeren. Dit blijkt uit het Global Contact Centre Benchmarking Report 2007 van Dimension Data. Volgens ditzelfde onderzoek is selfservicetechnologie in contactcenters wereldwijd in opkomst, een ontwikkeling waarvan niet alleen bedrijven, maar ook contactcenter-agents en klanten profiteren.

De stijgende populariteit van technologie voor spraakherkenning is een logisch vervolg op reeds breed ingezette online selfservicemogelijkheden in contactcenters. 21,6 procent van de contactcenters gebruikt momenteel online selfservicetechnologie. Aangezien spraak voor veel mensen de meest voor de hand liggende vorm van communicatie is, voorspelt het Global Contact Centre Benchmarking Report 2007 dat organisaties steeds vaker spraaktechnologieën zullen inzetten om eenvoudige contactcentervragen af te handelen. Gebruikers zullen deze technologie op grote schaal benutten, waardoor de efficiëntie aanzienlijk verbetert.

Selfservicetechnologieën worden volgens het rapport vooral toegepast door serviceproviders (14,3 procent), financiële dienstverleners (14,6 procent) en bedrijven in de technologie- en mediabranche (15,8 procent). In de reis- en transportsector is het aantal bedrijven dat overweegt om in de komende achttien maanden spraaktechnologie in te zetten, het grootst: bijna de helft van de bedrijven (41,9 procent) is dit van plan.

Volgens Cara Diemont, auteur van het Dimension Data Global Contact Center Benchmarking Report, levert selfservice op basis van spraak in een contactcenter grote voordelen op: "Bedrijven profiteren hier enorm van. Met een gedegen implementatie zullen grote aantallen klanten een beroep doen op spraakselfservice. Als organisaties deze service bovendien toepassen voor de juiste processen, vergroten ze hun efficiëntie en realiseren ze besparingen. Ook klanten plukken de vruchten van deze mogelijkheid, bijvoorbeeld doordat de dienst 24×7 beschikbaar is." Andere voordelen voor klanten zijn snellere servicetoegang en het ontbreken van wachtrijen.

Selfservicetechnologie is ook gunstig voor agents door de mogelijkheid om veelvoorkomende, routinematige transacties, zoals het raadplegen van saldi of het doorgeven van adreswijzigingen, te automatiseren. Hierdoor houden agents tijd over voor complexere, zinvollere gesprekken die hun motivatie vergroten en meer voldoening opleveren. Zo pakken bedrijven meteen de vraagstukken aan van het voorkomen van ziekmeldingen en gedemotiveerd personeel.

Nieuwe inzichten, visies en analyses op het vlak van selfservicetechnologie in wereldwijde contactcenters zijn te vinden in het Global Contact Centre Benchmarking Report van Dimension Data, dat op 19 maart 2007 verschijnt. Dit onderzoek beschrijft ook andere actuele ontwikkelingen op contactcentergebied, waaronder multichannel-mogelijkheden en de inzet van IP-technologie.

Meer over

DienstenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs