Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mens en mobiel steeds meer onafscheidelijk

14 mei 2007 - 11:084 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKPN

Mens en mobiel worden meer en meer onafscheidelijk; 64% van de Nederlanders draagt de mobiel altijd bij zich en 40% van de Nederlanders zegt niet zonder mobiele telefoon te kunnen. De helft van de bevolking zet hem nooit uit en legt hem ’s nachts naast het bed (48%). Eén op de tien neemt zelfs op tijdens een vrijpartij (9%) en één op de drie belt wel eens op de wc. Naast de vaste lijn heeft de mobiel ook thuis een prominente plek verworven. Hoewel ooit bedoeld om buitenshuis bereikbaar te zijn, geeft 52% aan de meeste mobiele gesprekken juist thuis te voeren. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van KPN naar Nederlanders en hun (mobiele) belgedrag in het kader van de introductie van de dienst MobielThuis van KPN.

Jong versus oud, vast versus mobiel
Het onderzoek laat duidelijke verschillen zien in het thuisgebruik van de mobiele of vaste telefoon tussen verschillende leeftijdsgroepen. Bij de groep tot 40 jaar neemt de mobiele telefoon een promintere plek in dan bij de groep ouder dan 40. Dit wordt onderschreven door het feit dat de mobiel bij de 40-minners na de auto en het internet op de 3e plaats eindigt wanneer hen gevraagd wordt waar ze het meest aan gehecht zijn en niet zonder zouden kunnen. Bij de 40-plussers komt de mobiel op de 5e plaats na de auto, internet, tv en roken. Het valt ook op dat de oudere groep vaker een vaste lijn (83% versus 65%) heeft. 'Gemak' (32%) en 'voordelig' zijn de belangrijkste redenen om maar één (mobiele) telefoon te hebben. Kosten spelen ook een belangrijke rol in de keuze om met de vaste of mobiele telefoon thuis te bellen. Een derde van de respondenten geeft aan de mobiel vaker thuis te gebruiken als er geen prijsverschil zou bestaan tussen vast en mobiel.

Thuis belt men steeds meer mobiel
De mobiele telefoon is voor gebruik buitenshuis: de vaste telefoon voor thuis. Zo was het oorspronkelijk bedoeld. Inmiddels heeft bijna 1 op de 5 huishoudens alleen nog maar een mobiel. En blijkt dat de mobiel voor gesprekken thuis steeds meer wordt gebruikt. Alhoewel de meeste gesprekken thuis nog steeds met de vaste telefoon worden gevoerd, geeft 37% van alle respondenten aan thuis meestal of altijd met de mobiel te bellen. Het gemak van alle nummers bij de hand is hiervoor de meest genoemde drijfveer (38%). De kosten zijn in ieder geval geen belemmering meer; het is namelijk voor de meeste gesprekken vanuit huis, dankzij MobielThuis van KPN, net zo goedkoop om met de mobiel te bellen als met de vaste lijn. Als men het fijner of handiger vind om thuis met de mobiel te bellen – en Nederlanders en hun mobiel zijn steeds onafscheidelijker – wat let men dan nog.

Weetjes mobiel bellende Nederlanders:
* Hoewel Nederlanders en hun mobiel onafscheidelijk lijken, vindt 80% het not done om te bellen tijdens een etentje buiten de deur.
40-plussers ergeren zich meer aan uitgebreide mobiele gesprekken in openbare ruimtes dan 40-minners.
* 86% vindt het ongepast te bellen tijdens een vrijpartij.
* 9% van de Nederlanders is ook thuis mobiel bereikbaar voor hun minnaar en 5% belt de minnaar met de vaste lijn.
* Naast bellen en gebeld worden is de belangrijkste nevenfunctie van de mobiel sms-en, gevolgd door de wekkerfunctie en het maken van foto's.
* Gesprekken met vrouwen behoren tot de leukste en langste gesprekken.
* De langste gesprekken worden met een vriendin (18%) en moeder (17%) gevoerd. Gesprekken met een vriendin vindt men het leukst (42,%), maar die lange gesprekken met moeder horen volgens 83% zeker niet tot de leuke gesprekken.
* Gesprekken met collega's en schoonmoeder vindt men erger dan het bellen met bedrijven en instanties.
* 67% draagt de mobiel altijd bij zich en 51% zet hem nooit uit.
* 40-minners laten hun mobiel 2x zo vaak in de wc vallen dan 40-plussers.

Meer over

DienstenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs