Microsoft-partners kunnen met de komst van Live CRM en Live Office meer gaan verdienen, bijvoorbeeld aan de integratie van offline en online diensten. Dit zegt Hans van der Meer, audience marketing manager van de Business Group Information Worker bij Microsoft, in een gesprek met CRN Nederland.
Van der Meer vertelt hoe de rol van de partners eruit ziet. "Office Live is een opzet met een aantal diensten gericht op het mkb. Dat bestaat nu uit e-mail en een website voor klein-zakelijke ondernemers. Vanaf november gaan we om; dan krijgen we een heel pakket van services, onder andere met CRM, Grooves en Sharepoint. Die oplossingen worden via een partnerkanaal aan de klant aangeboden."
Van der Meer zegt dat partners kunnen verdienen aan het online en offline aanbod van Microsoft. "Dat vraagt om integratie en daar heb je een partner voor nodig. Klanten kunnen Live-oplossingen van een partner kopen, waarbij Microsoft de e-commerce afhandelt. Ik denk dat partners niet echt geïnteresseerd zijn in een klein bedrijf met maximaal vijf man. Ze willen grotere bedrijven bedienen. Een gemiddeld bedrijf heeft 10 tot 30 softwarepakketten, die afhankelijk zijn van de integratie van Microsoft. Daar komt een partner om de hoek kijken. Dat geldt voor alle verticale markten. Ik denk daarom dat door de komst van Live-services de koek voor de partners veel groter wordt."
Live CRM komt in Nederland rond de zomer van 2008 uit.