Ontspanning is voor de helft van de mensen de belangrijkste reden om een boek te lezen. Zo’n 77 procent van de online jeugd zou liever zijn televisie dan internet willen missen en Microsoft Vista heeft in Nederland een marktaandeel van ruim drie procent. Interessante feiten, maar wellicht nog interessanter is de vraag hoe hier als reseller op in te spelen.
Marktonderzoek is in ieder geval hot, al is het alleen maar om de publiciteit die dergelijke onderzoeken vaak opleveren. Maar als een vendor dan toch besluit om een onderzoek uit te voeren, waarom dan niet meteen een onderzoek waarvan de resultaten ook bruikbaar zijn voor resellers? Zo werd onlangs een onderzoek gedaan naar hoe de Nederlander over het algemeen de service van bedrijven en organisaties ervaart. Daaruit bleek dat een slechte service voor dertig procent van Nederlanders een reden is om naar de concurrent over te stappen. En ook dat men een slechte klantervaring gemiddeld aan negen anderen doorvertelt.
Zulke harde feiten geven concrete aanknopingspunten tijdens het verkoopgesprek. Niet alleen voor de leverancier, maar ook voor diens partners. Uiteraard zijn zulke conclusies vaak ook bruikbaar voor de media. Zo sla je met marktonderzoek drie vliegen in één klap.
De zomer is voor iedereen weer een periode om nieuwe plannen te maken voor de rest van het jaar. Ik durf er vergif op in te nemen dat er ook nu weer veel leveranciers bezig zijn een marktonderzoek op te zetten, waarvan we de resultaten later dit jaar zullen zien. Mijn advies aan iedere reseller is daarom om juist nu contact op te nemen met zijn leveranciers om in een vroeg stadium bij die plannen betrokken te raken. Bovendien zitten resellers vaak dichter op de markt en kunnen ze de vendors waardevolle adviezen geven. Daar profiteert uw vendor uiteindelijk ook weer van!
Grijp daarom de zomer aan om de plannen van uw leverancier te horen en daarop feedback te geven vanuit uw rol als reseller. En ook al heeft niemand het meer echt rustig tegenwoordig tijdens de zomermaanden, het loont echt de moeite om hiervoor wat tijd vrij te maken.
Erik Göetjes
Country Manager Benelux RightNow Technologies