Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: WC RM

Jacob Spoelstra
06 september 2007 - 22:00OpinieGovernance & Privacy
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Kun je relaties managen? Relaties kun je niet managen, die moet je onderhouden, hoor ik een vrouwenstem in mijn hoofd zeggen. Ik vergeet vaak verjaardagen en daarom hangt iedereen bij ons op het toilet, op zithoogte. Een beter crm-systeem bestaat er niet. Ik neem ook standaard de telefoon mee naar het toilet. Poepen en bellen tegelijk (en dan maar zeggen dat mannen geen twee dingen tegelijk kunnen).

Maar kun je relaties automatiseren? Bij mijn vorige werkgever had ik een zeer sociale collega die namens de afdeling iedereen die jarig was een digitale kaart verstuurde. Dit programmeerde ze een half jaar van tevoren in zodat ze nooit een verjaardag vergat en ze was ook nog zo vriendelijk om onze namen er onder te zetten. Het gebeurde meer dan eens dat er een collega bij ons op de kamer kwam en zei: bedankt hè! Waarop wij dan verbaasd reageerden met: hoezo bedankt? Voor jullie kaart. Oh, shit dacht je dan, die collega is jarig.

Veel crm-projecten mislukken. Waarom? Crm wordt nog te veel als automatiseringsprobleem gezien. Een goede klantrelatie begint niet bij een programma, maar bij de wil om die klant goed te bedienen. Oftewel om een oude Cup-a-Soup-reclame fout te citeren: Om klanten te houden moet je van ze houden. Automatiseren helpt je vervolgens dit proces te ondersteunen. En mocht dit niet lukken dan kun je altijd nog in Customer Relatietherapie gaan. Wat dat inhoudt? Geen idee, maar ik schrijf er alvast een programmaatje voor.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    online zero trust
    Data & AI

    Kort: Nederlander vertrouwt online niet meer, DSO-data moeilijk toegankelijk (en meer)

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Ook Zwitserland wil soevereine cloud

    Cloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Alarm

    Governance & Privacy

    Logius: DigiD is en blijft Nederlands

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Navo in zee met Google, 1 miljard voor TCS (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs